De R van Ruimte?
De R-Klasse straalt binnenin van alle kanten Mercedes uit. Een smetteloze afwerking in combinatie met hoogwaardige materialen geven de inzittenden van de R een hoge kwaliteitsbeleving. Het zwarte dashboard met hier en daar een mat aluminium accent kent geen fragiele knopjes of vreemde naden. Door af en toe te spelen met andere vormen of materialen is het de designers gelukt om niet te vervallen in saaie zakelijkheid. Zo zit er donker leer met een witte stiknaad op de portieren en zijn de opbergbakken in het midden gemaakt van een materiaal dat er uit ziet als carbon. Een deel van deze materialen maakt deel uit van het interieur-sportpakket dat op de testauto zit. Centraal in het dashboard zit het Comand APS systeem, waarmee onder andere audio, navigatie, telefoon en nog wat instellingen voor de auto bediend kunnen worden. Naast alle comfort om je heen is de sportstoel waarop je plaatsneemt ook zeker comfortabel te noemen. De met zwart alcantara en lederlook omtrokken stoelen zitten als ware fauteuils, al zijn ze gelukkig wel wat minder zacht dan de gemiddelde huiskamerfauteuil, en zijn volledig elektrisch verstelbaar naar de wensen van de bestuurder dan wel passagier. Met een grote middenarmsteun met veel opbergvakken moet gezegd dat je echt als een vorst zit en dat Mercedes de stoelen terecht ‘Executive Chairs’ noemt in zijn brochure, of zal ik boekwerk zeggen?
Deze zelfde stoelen en grote middenarmsteun bevinden zich ook op de tweede zitrij en hiermee onderscheid het merk met de ster zich toch wel van vrijwel alle andere merken die een grote MPV in het gamma hebben zitten. Het ziet er allemaal zeer royaal uit, maar wat een schrik als je daadwerkelijk plaats wilt nemen. Je dient je knieën langs de harde plastieken achterkant van de voorstoel te wurmen om ze in de uitsparingen te plaatsen die in dit harde plastic zitten. Toch vreemd, want de bestuurderstoel staat nog op gemiddelde instellingen voor een bestuurder van 1,85 meter en de tweede zitrij staat in zijn verst mogelijke positie naar achteren. Blijkbaar heeft Mercedes hier notie van, want waarom laat je anders al zulke uitsparingen in de voorstoel maken? Ook de kruin moet het ontgelden, al kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het zonnedakje van de voorpassagiers hier debet aan is. De hemel is hierdoor achterin wat naar beneden gekomen om ruimte tussen het dak en de hemel te bieden voor het dakdeel dat elektrisch weggeschoven kan worden. Al met al is wel duidelijk waar de Lang-uitvoering nu voor is, want dat zou je een overbodige uitvoering kunnen noemen naast de al zeer groot ogende gewone R-Klasse, maar dat duurt maar totdat je zelf achterin hebt plaatsgenomen, dan wordt het hoe en waarom volledig duidelijk.
De derde zitrij is er echt een voor kinderen. Het vergt enige behendigheid om achter de tweede zitrij langs te klimmen en door de hogere vloer zit het allemaal voor een volwassene niet fantastisch meer. Eerlijk is eerlijk, hier hebben eigenlijk alle zevenzitters last van, al is dit natuurlijk een zeszitter. Toch is niet iedere R straks meer voorzien van zo’n unieke configuratie. De reden van de snelle update van de R-Klasse lijkt ook met name hiermee te maken te hebben, want hij gaat leverbaar worden als vijf- en zevenzitter. Blijkbaar is er toch meer animo voor een echte achterbank, dan voor een twee-stoelen configuratie. Achter de derde rij is maar een zeer beperkte bagageruimte beschikbaar. Té beperkt wat mij betreft, want het uitklapbare boodschappenkratje dat iedere Nederlander voor zijn weekboodschappen gebruikt, kun je er niet eens neerzetten met de derde rij in functie. Uiteraard kan de derde rij wel platgelegd worden, waardoor er een zee van ruimte ontstaat. Met een simpele handeling liggen de banken in een egaal vlak met de rest van de bagageruimte.