Loze knoppen.
Trek een deur open en wederom krijg je een indruk van de spreekwoordelijke VW-kwaliteit. De deur voelt lekker zwaar en stevig aan en het sluiten van het portier gaat met een doffe klap. Laat daarna je oog vallen op het dashboard en je ziet mooie plastics die zacht aanvoelen. Ook de sluitnaden zijn erg strak: typische VW-facetten. Erg jammer dan ook dat het folie op de plastics waar je vaak met je handen komt reeds slijtageplekken vertoont en lijkt te gaan afbladderen. Dat Volkswagen het daarnaast nog kan maken om loze knoppen op het dashboard te hebben is helemaal niet meer van deze tijd. Op het dashboard van de testauto zaten maar liefst vijf uitsparingen voor knoppen waar een optionele functie achter had kunnen zitten. De lege knoppen lijken tegen de eigenaar te zeggen: “dom dat u deze optie niet besteld heeft, want nu heeft u hier een afdekplaatje in plaats van een onmisbare functie”.
Sowieso is de uitrusting van de Polo BlueMotion ronduit karig te noemen. De VW heeft weliswaar elektrische ramen en een boordcomputer, maar daar is de luxe wel mee benoemd. Zelfs iets eenvoudigs als centrale vergrendeling behoort niet tot de standaarduitrusting. Onvoorstelbaar voor een moderne auto van dik 20 mille. Dat een airconditioning niet standaard is, mag als begrijpelijk worden gezien omdat het zorgt voor een behoorlijk verhoogd brandstofverbruik en de BlueMotion naar een B-label laat tillen en derhalve de overheidssubsidie van 1000 Euro zou laten schieten.
De testauto was voorzien van een exclusief voor de BlueMotion leverbare “Popcorn-bekleding”, dat een steentje bijdraagt aan de hightech-uitstraling van deze Polo. Het is een mintgroene kleur stof, dat in blokjes op de stoelen en de achterbank is gelegd: apart en zeker onderscheidend. Bovendien zitten de stoelen prima en zijn ze lekker hard en geprofileerd en heb je als inzittenden voorin goed de ruimte. Dat verandert echter zodra je een rij naar achteren gaat, want die plekken lijken niet bedoeld voor volwassenen. Op zich kunnen ze er wel zitten, maar de beenruimte en de hoofdruimte zouden ruimer bemeten mogen zijn. Nu gaat het weliswaar om een auto die tot de kleinere klasse behoort, maar de kleinere Fox laat zien dat het mogelijk is om in een kleine auto vier volwassenen kwijt te kunnen.
Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport
Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
Suzuki Swift 1.6i Sport
Ford Fiesta 1.6 Sport
Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign
Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d
Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport
MINI Cooper 1.6 16v Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline