3,9
Tijdens het rijden spookt er de hele tijd ‘3,9’ door je hoofd. Telkens kijk je op de boordcomputer of je dat verbruik hebt gehaald of dat je er zelfs onder zit. Het cijfer ‘3,9’ lijkt haast een soort van obsessie te worden als je de BlueMotion rijdt. Het is echt een sport om dat magische cijfer te zien staan op de boordcomputer en onbewust ben je altijd ermee bezig om 1:25,6 te rijden. Helaas is die 3,9 in de praktijk lastig haalbaar en moet je echt op eieren rijden om die waarde te bereiken. De snelheid mag niet boven de honderd uitkomen en eventjes een vrachtauto inhalen zorgt ervoor dat je eerder richting de 4,1 liter op de honderd kilometer gaat. Nog steeds een zeer gunstige waarde, want er zijn niet veel auto’s die 1:24,4 rijden zonder ze als rijdende chicane te betitelen.
Sowieso hoeft iemand zich met een BlueMotion niet te schamen voor de prestaties die de auto levert. De 80 pk en kleine 200 Nm die de motor levert zorgen ervoor dat de Polo goed met het verkeer meekomt. Vooral op inhaalsprints komt het koppel lekker van pas en ook over de top van 176 kilometer per uur mag je niet klagen. De top ligt zelfs hoger dan bij de andere Polo 1.4 TDI’s, want de gestroomlijnde voorkant zorgt voor een verbeterde aërodynamica en dus een fractioneel hogere topsnelheid. Daarnaast hebben de smallere en minder geprofileerde banden wel een negatieve uitwerking op de auto, want door de verminderde grip stuurt de auto niet echt strak en treedt er snel onderstuur op en helt de BlueMotion aardig over.
Wat toch een gemiste kans is bij de BlueMotion, is het ontbreken van een cruisecontrole. Nu moet je wel een erg stabiele gasvoet hebben om een vaste snelheid aan te houden, want juist die kleine gaswisselingen zorgen voor een relatief hoger verbruik. Met een cruisecontrole voorkom je dat en zou je eenvoudiger op de beloofde 3,9 moeten geraken. Daarnaast had het netjes van Volkswagen geweest als ze een zesversnellingsbak hadden gemonteerd, want ook dat levert een substantiële bijdrage aan een lager brandstofverbruik. Bovendien is de spatiëring van de vijfbak duidelijk afgesteld op een zo laag mogelijk brandstofverbruik waardoor er soms meer geschakeld moet worden dan je lief is om mee te komen met het verkeer.
Wat inherent is aan een driecilinder is de van nature onrustige en rauwe loop. Ook deze Polo met driecilinder diesel kan een aardig lawaai produceren. Vooral in koude toestand trilt en nagelt de TDI de schroeven uit het dashboard, maar na het opwarmen is het prima te doen. Wel blijft de motor brommerig in de onderste toerenregionen wat zorgt voor een trillend stuur en dat is wel onprettig. Ook bij volgas hoor je de motor behoorlijk, maar op constante snelheid is het knap te noemen dat deze diesel betrekkelijk weinig geluid produceert.
Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport
Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
Suzuki Swift 1.6i Sport
Ford Fiesta 1.6 Sport
Alfa Romeo MiTo 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign
Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d
Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport
MINI Cooper 1.6 16v Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline