BMW M3 Coupé

- 9 augustus 2007

Weinig onderscheidend

Als we instappen kunnen we een kleine teleurstelling niet onderdrukken; vanbinnen is het net een 318i! Natuurlijk zijn er wel ‘M-details’ aanwezig. Zo zijn de dorpels voorzien van M3-sierlijsten, zijn de hoofdsteunen voorzien van een ‘M-reliëf’ en staat er een ‘M’ op het stuurtje, in de toerenteller en op de versnellingspook. Wat we missen zijn kuipstoelen en een racestuurtje. Die zaken heeft de RS4 bijvoorbeeld wel en die ziet er daardoor vanbinnen echt anders uit dan een modaal gemotoriseerde A4, terwijl de M3 maar zich vanbinnen maar weinig onderscheidt van zijn minder snelle broertjes.

Maar goed, genoeg gezeurd. Feit is dat het interieur van de M3 in de praktijk prima voldoet. Het is makkelijk om een goede zitpositie te vinden, het stuurtje voelt goed aan en alles is binnen handbereik. Je wordt niet afgeleid door speelse vormen en opvallende details, puur functioneel dus. En zo hoort het, in een sportieve auto als deze, waar het rijden centraal staat. Al moet gezegd worden dat er ook best aan de bijzaken is gedacht, zo heeft de auto bekerhouders voorin en achterin en past er best wat in het dashboardkastje.

Ook erg praktisch is de ruime standaarduitrusting, zo heeft hij bijvoorbeeld standaard automatische airco, leren bekleding, navigatie, xenon-verlichting, metallic lak, regensensoren en parkeersensoren. Dit lijken misschien zaken die je wel mag verwachten in een auto van een ton, maar bij een Porsche 911 Carrera – die een stukje duurder is dan de M3 – moet je bijbetalen voor veel zaken die tot de standaarduitrusting van de M3 behoren. Qua interieurruimte is de M3 helemaal geen verkeerde auto. Voorin is de ruimte prima en ook achterin is plaats voor volwassenen. Toegegeven, met een lengte van 1.85m zit je met je hoofd erg dicht bij het dak, maar beenruimte is er genoeg. De kofferbak heeft een nette inhoud van 440 liter en dankzij de in delen neerklapbare achterbank is dit flink uit te breiden. Erg praktisch, zo’n M3!

420 pk
400 Nm
250 km/h
4,8 s
14,3 (12.4) l/100km
295 g/km
G
22%
€ 99.500
€ 114.925
€ 2.107 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Lotus Evora 2+0

  • Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive