Twee overdrives
Net als de Aygo en de C1 is de 107 voorzien van een door Toyota ontwikkelde éénliter driecilindermotor. Bij een koude start bromt het blokje een beetje, maar eenmaal warm verdwijnt de brom snel. Met 68pk vermogen en 93nm trekkracht stelt hij op papier weinig voor, toch is de 107 best vlot en dat is met name te danken aan het lage gewicht. Hij weegt namelijk nog geen 800kg en is daarmee naar hedendaagse maatstaven ontzettend licht. Vooral wanneer je het toerental tussen de 3.500 en 4.500 per minuut houdt, kun je best pittig rijden met dit wagentje. Al moet je wel even terugschakelen als je wilt inhalen.
Op het gebied van wegligging scoort de Peugeot 107 heel behoorlijk. Toegegeven, het is absoluut geen sportwagen, toch ligt hij best aardig op de weg. In snel genomen bochten schuift hij een beetje over de voorwieltjes, maar hij laat je nooit verrassen. Hij reageert heel voorspelbaar en dus heel veilig. Op de snelweg gaat voel je bij sterke wind wel dat hij niet als het spreekwoordelijke strijkijzer op de weg ligt, dan gaat hij een klein beetje zwabberen, wat op zich vrij normaal is bij zo’n licht en relatief hoog autootje.
Van een auto die nog geen drieënhalve meter lang is, kun je weinig comfort verwachten. Door de korte wielbasis is hij gewoon niet zo goed in het gladstrijken van bijvoorbeeld verkeersdrempels. Helaas is hij ook nogal straf geveerd, waardoor slecht wegdek direct in de bips te voelen is. Gelukkig beschikt de 107 over fijne stoelen. Het zitvlak en de rugleuning zijn precies stevig genoeg en daarmee zijn de stoelen goed geschik voor lange afstanden. De zijdelingse steun stelt helaas weinig voor, dus in scherpe bochten moet je je even schrap zetten.
Om het brandstofverbruik bij constante snelheden laag te houden, zijn de versnellingen erg lang. Zo lang zelfs, dat je in de derde versnelling al bijna de topsnelheid kunt bereiken! Je zou de vierde en vijfde versnelling dus als ‘overdrive’ kunnen beschouwen, want voor de snelheid heb je ze niet nodig. Een van de grote voordelen van lange versnellingen is het lage toerental. Bij 120km/h in de hoogste versnelling staat de toerenteller net voorbij de ‘3’ en voor een klein autootje met dito motortje is dat een nette waarde. En naast het feit dat lage toerentallen zorgen voor een laag brandstofverbruik, is de motor dan ook nog eens een stuk stiller.
Voor veel mensen is veiligheid een reden om geen klein autootje te kopen. Vaak is die reden gegrond, want kleine auto’s zijn over het algemeen minder stevig dan grote auto’s en hebben bovendien weinig veiligheidssystemen. Meestal is ABS het enige hulpmiddel. Bij 107 is er voor wat betreft de veiligheid gelukkig weinig reden tot ongerustheid, zo beschikt hij standaard over elektronische remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole en speciale gordels, die bij een ongeval niet té strak aanspannen. Verder beschikt hij standaard over twee airbags, maar dit is uit te breiden tot zes stuks.