Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

- 5 oktober 2007

Overal ruim

Bij het instappen ervaren we gemengde gevoelens. Enerzijds zien we aan de stoffen bekleding en de neutrale sierlijsten dat we hier niet met de meest luxe uitvoering te maken hebben, maar anderzijds zie we de goede afwerking en het doordachte ontwerp, waardoor het interieur toch veel klasse uitstraalt. Die neutrale sierlijsten - in plaats van het aluminium en hout van de luxere uitvoeringen - zien er helaas wel erg goedkoop uit, wat een beetje afbreuk doet aan de uitstraling. Wel helemaal goed is de ergonomie van de middenconsole. Alle knopjes zitten precies waar je ze wilt hebben en ze dienen ook precies waarvoor je denkt dat ze dienen. Daar kunnen veel fabrikanten nog een puntje aan zuigen!

De standaarduitrusting van de Passat is niet om over naar huis te schrijven. Dat zaken als automatische airco en elektrisch bedienbare achterramen niet standaard zijn is in zijn klasse niet meer van deze tijd. Als pleister op de wond is er gelukkig het ‘Business’-pakket, waarmee de uitrusting wordt uitgebreid met onder andere parkeersensoren, een pijlen-navigatiesysteem en een multifunctioneel stuurwiel. Gelukkig zijn de afzonderlijke opties niet prijzig, maar als je moet bijbetalen voor elementaire zaken – denk hierbij aan een alarm, mistlampen en automatische airco – dan kan de totaalprijs van de auto behoorlijk oplopen.

Op het gebied van binnenruimte weet de Passat veel punten te scoren. Natuurlijk biedt hij genoeg ruimte voor zijn bestuurder en de persoon rechts daarvan, dat mag je echter wel verwachten. Meer indruk maakt de ruimte op de achterbank, die is gewoon érg riant. Zowel hoofd- als beenruimte is er in overvloed, je waant je bijna in een Mercedes S-klasse. Het klapstuk is de bagageruimte: met de achterbank op zijn plaats meet die maar liefst 603 liter, waarmee hij op dat punt verreweg de ruimste in zijn klasse is. Klappen we de achterbank neer, dan wordt een ruimte van niet minder dan 1.731 liter gecreëerd. Slechts twee van zijn concurrenten overtreffen dat - de Vectra Stationwagon en de Mondeo Wagon, om precies te zijn - maar die hebben wel iets forsere buitenmaten.

105 pk
250 Nm
190 km/h
12,4 s
5,2 (5.2) l/100km
137 g/km
F
22%
€ 27.890
€ 39.965
€ 733 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline