Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

- 5 oktober 2007

Zuinig zonder moeite

Om maar meteen antwoord op de vraag ‘Rijdt zo’n BlueMotion nu anders dan de andere Passats?’ te geven: nee, je merkt er weinig van. In feite is deze Passat dan ook een gewone Passat 1.9 TDI, die dankzij een paar vernuftige aanpassingen een stuk zuiniger is. Alles op een rijtje: om de luchtweerstand te verminderen is het onderstel iets verlaagd en laat de grille wat minder lucht door, om de rolweerstand te verminderen zijn hardere banden gemonteerd en verder zijn de versnellingsbakverhoudingen aangepast en is de auto bovendien voorzien van een schakelindicator die de meest brandstofeconomische versnelling aangeeft.

Van al die ingrepen merk je in de praktijk gelukkig vrij weinig. Het is ook niet zo dat de prestaties van de BlueMotion een stuk beroerder zijn dan die van de gewone 1.9 TDI. Sterker nog: door de lagere luchtweerstand is de topsnelheid zelfs een stukje hoger! Wat wel gezegd moet worden is dat de 1.9 TDI niet het meest beschaafde motorblok is. Met andere woorden: de motor klinkt als iemand die al vijftig jaar lang drie pakjes zware shag per dag rookt. Maar goed, zolang je niet teveel toeren maakt en bovendien de ramen gesloten houdt, is er best met het motorgeluid te leven. Het verbruik is in ieder geval buitengewoon laag. Zelfs onder allesbehalve ideale omstandigheden, denk aan lange files en druk stadsverkeer, lukte het ons eenvoudig om het opgegeven verbruik van 5,2 liter per 100km te realiseren. In combinatie met de 70 liter metende brandstoftank kun je op één tank maar liefst 1.400km rijden!

Zoals gezegd rijdt de BlueMotion net als een gewone Passat. Dat betekent dus dat hij lekker stuurt, maar net wat meer weerstand in het stuur had mogen hebben. De pedalen voelen wel precies goed aan; niet gevoelloos, maar ook zeker niet loeizwaar. Hij heeft een fijne en vooral veilige wegligging. Je moet hem wel heel erg provoceren om hem van zijn stuk te krijgen, want onder normale omstandigheden ligt hij heel neutraal op de weg. De prestaties zijn weliswaar niet slechter dan die van de normale 1.9 TDI, maar dat betekent niet dat ze goed zijn. Acceptabel is misschien het juiste woord, want een 0-100 tijd van 12,4 seconden is niet erg indrukwekkend. Toch kun je er in het dagelijkse verkeer prima mee uit de voeten, je moet gewoon zorgen dat je bij het verkeerslicht geen sprintjes aangaat.

105 pk
250 Nm
190 km/h
12,4 s
5,2 (5.2) l/100km
137 g/km
F
22%
€ 27.890
€ 39.965
€ 733 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline