Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

- 31 oktober 2007

Business-class op wielen

Het S-line pakket laat ook in het interieur zijn sporen achter. Naast de nodige badges en prints op het stuur, de instaplijsten en rugleuning van de stoel, springen het sportstuur en de sportstoelen wellicht nog wel het meest in het oog. Alsof een pakketje nog niet genoeg is, is deze Q7 ook nog eens voorzien van het uitgebreide Pro Line+ pakket, wat met name de zakelijke uitstraling van het interieur ten goede komt. Met het pakket aangevinkt op de optielijst mag je maar liefst het bedrag van een nieuwe compacte auto extra aftikken, maar de inhoud van het pakket is dan ook gigantisch. Het gaat te ver om alle details te noemen, maar onder de pakweg 25 niet misselijke opties bevinden zich het MMI High en navigatiesysteem, het Audi Parking System met achteruitrijdcamera, Adaptive Xenon plus verlichting, een automatische airconditioning met maar liefst vier zones en volledig elektrisch verstelbare leren stoelen. We hebben dus gelukkig niet over een asbakje extra of iets dergelijks.

Al met al heeft het interieur een zeer luxe en aangename uitstraling. Mede verantwoordelijk daarvoor zijn de ruime opzet en hoogwaardige, gebruikte materialen. De materialen voelen allemaal zeer aangenaam en een mooie afwerking met bijvoorbeeld een dubbele stiknaad op het stuur zorgt voor een stukje finesse. Het dashboard is overzichtelijk opgebouwd en de bediening is, ondanks de vele mogelijkheden, makkelijk. Of het moet zijn dat het altijd weer even zoeken is hoe het dashboardkastje opengaat, maar al gauw is dezelfde knop als in de A6 Allroad gevonden naast het navigatiescherm. Dat de verdere bediening eenvoudig en overzichtelijk is, komt onder andere doordat veel instelmogelijkheden geregeld worden via het centraal geplaatste MMI-systeem. De bedieningsknoppen daarvan komen bekend voor van eerder gereden Audi’s en bevinden zich op de brede tunnel tussen de beide voorstoelen in.

De stoelen, of liever gezegd fauteuils zitten zeer prettig. Met de knopjes aan de zijkant van de zitting kan bijna ieder onderdeel van de stoel elektrisch worden versteld. Ook de hardheid van de rugleuning en de lendensteunen kunnen elektrisch versteld worden. Alleen de steun in de knieholte moet even handmatig goed gezet worden, maar dat gaat dan ook zeer makkelijk. Met deze steun is het mogelijk om zeer lang te rijden, zonder ook maar lichte vermoeiing in de benen te krijgen. Ook de zitrij erachter biedt groot comfort. Zitrij is eigenlijk een groot woord, want ook hier bevinden zich gewoon twee royale stoelen met een royale tussenruimte. Deze Q7 is dan ook een heuse 4+2-zitter. De wiskundigen onder ons zullen geneigd zijn om de term te vereenvoudigen naar 6-zitter, maar die vlieger gaat niet helemaal op, aangezien de achterste twee stoelen toch echt van een ander soort zijn en ongelijksoortige termen mag je niet samen nemen. In veel gevallen zullen deze twee stoeltjes dan ook gewoon plat liggen om zodoende de laadruimte flink te laten groeien. Deze royale laadruimte is trouwens eenvoudig te bereiken doordat de achterklep niet alleen elektrisch geopend kan worden, maar ook elektrisch gesloten.

326 pk
760 Nm
236 km/h
6,4 s
13,5 (11.1) l/100km
294 g/km
G
22%
€ 69.010
€ 146.319
€ 2.683 / maand
€ 698 - € 755 / kwartaal
  • Porsche Cayenne S

  • BMW ActiveHybrid X6

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • 2016 - Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2015 - Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S

  • 2009 - Audi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro Line +

  • 2006 - Audi Q7 3.0 TDI quattro