Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception

Michel van Breugel - 19 november 2007

Sportief berijden?

De onderhuidse wijzigingen hebben ook hun uitwerking op de rijeigenschappen van de Kia. Zo is de stuurbekrachtiging volgens de fabrikant directer afgesteld en zijn de dempers stijver geworden. Bovendien monteert Kia voortaan grotere remschijven op de voorwielen. Tijdens het rijden vallen de gewijzigde elementen niet op. Zo is het gevoel in de besturing van de SUV maar matig te noemen. De directe installatie is wel prettig in omgang, maar veel gevoel met de voorwielen krijg je er niet bij. Over de verdere rijeigenschappen van de Sportage kunnen we alleen maar positief zijn. Hij rijdt, voor een hoog op zijn poten staande auto, verrassend goed. In de bocht helt de carrosserie relatief weinig over, wat bijdraagt aan een sportief karakter. De stoelen bieden helaas niet zoveel steun waardoor je een beetje over je stoel glijdt. Voor een SUV rijdt de Sportage sportief en dat is helaas lang niet altijd het geval in dit zwaarbevochten segment.

Sportief voelt de Sportage dus wel aan, maar kan hij ook sportieve prestaties leveren? Om hier maar direct een antwoord op te geven: nee. Het veelbelovende typeplaatje ‘V6’ op de achterklep doet menigeen bedroeft achter wanneer de prestaties van de Sportage een feit worden. De V6 onder de kap levert weliswaar 175pk en een koppel van 241Nm, maar dit vermogen komt niet goed uit de verf. De motor is standaard gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie waarbij je ook de mogelijkheid hebt om handmatig te schakelen. Deze bak is trouwens een oude bekende, hij wordt ook geleverd in diverse modellen van Hyundai. De Sportage komt in eerste instantie fel van zijn plek wat te maken heeft met het nerveus reagerende gaspedaal. Eenmaal volgas loopt de toerenteller heel gestaag door, zo het rode gebied in. Gestaag omdat de automaat er voor zorgt dat je erg lang in één versnelling blijft hangen. Als voorbeeld, de V6 rijdt 70 km/h in de eerste versnelling en 130 km/h in de tweede versnelling. Tijdens het rijden heb je dan ook continu het gevoel dat de auto moet schakelen alleen gebeurd dit maar niet. Of dit nu op- of terugschakelen is.

Op de snelweg heeft de Sportage niet veel kracht. Een flinke dot gas bij 120 km/h resulteert in het terugschakelen van de automaat naar het derde verzet, waarna de toerenteller omhoog schiet en je met een stoot vooruit komt. Over het algemeen zijn we over de combinatie automaat/motor niet echt te spreken. Een kanttekening bij de automaat is dat de verzetten die hij heeft, ook al zijn het er maar vier, gevoelloos worden verwerkt. De motor is verder lekker stil, en wanneer er om vermogen wordt gevraagd klinkt er een lekkere roffel uit het vooronder. De 2,7-liter klinkt dan echt mooi.

De remmen moeten bij een flinke vertraging vol aan de bak. Het rempedaal voelt in eerste instantie direct aan, maar duw je hem harder door word het pedaal wat zompiger. De gereden Sportage weegt maar liefst 1.570 kilogram. Ook dit heeft niet erg indrukwekkende prestaties tot gevolg, ondanks de fijne zescilinder. Een nadelig gevolg dáárvan is de consumptie van de brandstof, zo ook in deze Kia. Elke 7,2 kilometer lust de Sportage wel een slok in de vorm van een liter benzine, en dat is een stevig verbruik.

175 pk
241 Nm
180 km/h
10,5 s
13,8 (10) l/100km
237 g/km
G
22%
€ 22.995
€ 33.695
€ 618 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport

  • Toyota RAV4 2.0 VVT-i Linea Sol

  • Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 4WD

  • 2022 - Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • 2016 - Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT-PlusLine

  • 2014 - Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • 2010 - Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD