Ford Fiesta 1.3i Futura

Arno Lommers - 30 januari 2006

Het rijden

In eerste instantie dacht ik: “tsja zo’n oude 1.3 8-klepper, zou dat wat zijn?”. Nou laat ik het zo zeggen. Het houdt niet over maar als je een rustige rijder bent heb je er genoeg aan. Meewaaien met het overige verkeer gaat prima, maar zodra er ingehaald gaat worden is het uit met de pret. Het maakt geen verschil of het gaspedaal tot de helft of de bodem wordt ingetrapt. Hij accelereert even sloom. Uit de losse pols: 80-120 km/h in de vierde versnelling in zestien seconden. Maar niet alles is fout aan deze motor, zeker niet. Zoals veel achtkleppers is deze motor stil en soepel. Dertig kilometer per uur in zijn 4 trekt hij probleemloos bijvoorbeeld. Ook op hogere snelheden is totaal geen sprake van lawaaiigheid. De klank van dit 1.3’tje is misschien niet de modernste (het is een sterk geëvolueerde motor die al een jaar of vijftien meedraait), maar het komt wel robuust over. Een voordeel van de matige prestaties is wel dat je niet constant op je hoede hoeft te zijn voor flitspalen en ambtenaren die er op uit zijn je rijbewijs in te nemen.

Het onderstel kan echter héél wat meer aan dan de geleverde 70 pk. Wat een bochtgedrag! Heerlijk neutraal rondt de Fiesta elke bocht. In vlot genomen bochten is er geen sprake van gekke uitstapjes van voor- of achterkant. De besturing voelt daarbij zelfs wat zwaar aan en geeft voldoende feedback. Dit zou wel eens een van de betere onderstellen kunnen zijn onder de compacte auto’s. De bediening van alle functies gaat erg licht. De versnellingspook is, klik-klak, snel in elk verzet te plaatsen. Het gaat er bijna zonder gevoel aan toe… Dat is zeker het geval bij de koppeling. Het aangrijppunt is moeilijk te bepalen. Hierdoor wordt bij optrekken vaak te snel weer gas gegeven als de koppeling nog niet geheel vrij komt waardoor er overtoeren ontstaan. Een heel functioneel item is het drie keer knipperen bij een keer aanraken van de knipperlichthendel. Erg handig bij het wisselen van rijstrook op de snelweg. Wat tot slot opvalt is het goede zicht in de zijspiegels. Ook het zicht rondom is niet verkeerd.

70 pk
106 Nm
160 km/h
17,3 s
onb (6.1) l/100km
147 g/km
G
22%
€ 12.295
€ 13.995
€ 257 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Hyundai Accent 1.4i Dynamicversion

  • Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Inform Heartbeat

  • Citroën C2 1.4i VTR

  • Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation

  • Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium