De kunst van het ontwerpen
Binnenin is de Y al net zo min een dertien in een dozijn auto als aan de buitenkant. Alles lijkt door de designers zo ontworpen en gepositioneerd dat het eindresultaat er zo mooi mogelijk uit ziet. Als je door de naam MomoDesign nog niet overtuigd was dat dit een stukje design op wielen is, dan word je dat wel als in de Ypsilon plaatsneemt, al moet wel aangetekend worden dat MomoDesign slechts verantwoordelijk is voor de details. Blijkbaar konden de ontwerpers van Lancia er ook al wel wat van. Het dashboard is uitgevoerd in verschillende tinten, waarvan de basiskleur zwart is. Vervolgens loopt een antracietkleurige ‘balk’ midden over het hele dashboard geflankeerd door zilverkleurige ventilatieroosters. Ook de middenconsole is in deze zelfde zilverkleur uitgevoerd. Midden achterop huizen de chroom omrande, zilverkleurige klokken in een soort koepeltje. Door de kleurstelling hebben deze klokken een erg chique uitstraling. In sommige gevallen is het zicht op de linkerklok, de snelheidsmeter, niet optimaal. In bepaalde zitposities kan het stuur het zicht op een deel van deze klok belemmeren. Natuurlijk zijn de stoelen en het stuur prima verstelbaar, maar bij uw tester bleek dat juist in de meest ideale positie het zicht op de lage snelheden, linksonder, niet goed was. De middenconsole is netjes en clean vormgegeven, maar wat doen die enorme zwarte knoppen voor de handmatige airconditioning daar? Ze detoneren enorm met de rest. Het vreemde is dat een optionele automatische airconditioning wel in dezelfde stijl als de rest van de middenconsole is ontworpen. Dan had dit toch ook wel iets meer in die richting gekund?
Deze Ypsilon was ook voorzien van de Blue&Me optie. Het multimediasysteem dat we ook van Fiat kennen. Hierbij kan je via Bluetooth handsfree bellen en kan je de telefoon door middel van spraakinstructies bedienen. Ondanks dat niet ieder spraakgestuurd systeem even goede indruk heeft achtergelaten, doet dit systeem dat wel. Het systeem herkende tijdens de testperiode foutloos de Nederlands gesproken instructies, inclusief namen uit het automatisch gekopieerde telefoonboek. Ook kan het Blue&Me-systeem MP3’s en soortgelijke muziekbestanden die je op een USB-apparaat hebt opgeslagen. Tussen de voorstoelen zit een aansluiting waar je bijvoorbeeld je MP3-speler in kan pluggen om hiervan vervolgens via het systeem de muziek te beluisteren.
Ook de stoelen hebben zijn een kunstwerkje op zich. Al is het alleen al door de mooie vormen, stiksels en borduursels. De kern van de zitting en leuning zijn van lichtgrijs alcantara, waarbij op de rugleuning in een verticale baan de naam MomoDesign is geborduurd. Rondom deze kern is een donkere soort leer royaal aangebracht en afgewerkt met een chique ogende, dubbele, witte stiknaad. In de hoofdsteun is vervolgens de naam Ypsilon geborduurd. De stoelen zitten prima en zijn goed te verstellen in alle richtingen. Zelfs de lendensteunen zijn instelbaar. In combinatie met het in hoogte en diepte verstelbare stuur moet het voor een ieder mogelijk zijn om een prettige positie te vinden. Deze auto vraagt op de een of andere manier wel om een wat hoge en rechte zithouding. De achterbank is prima te bereiken wanneer de voorstoel weggeklapt wordt, maar het laat zich raden dat het qua ruimte niet echt overhoudt voor een volwassene. Vervelender is echter nog de hoofdsteun die in zijn hoogste stand nog steeds in je nek priemt, ook omdat hij wat naar voren staat. Dan maar liever geen hoofdsteun. De bagageruimte is zoals je deze van een compact autootje verwacht. Met de bank in de voorste stand of zelfs geheel plat is het mogelijk om sporadisch wat meer te vervoeren.
Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe
Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d
Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport
Suzuki Swift 1.6i Sport
Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy
Seat Ibiza SC 1.4 Stylance
Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport
Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation
Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
Citroën C2 1.4i VTR