Dieselen voor gevorderden
Rudolf Diesel kan het helaas niet meer meemaken, maar zijn uitvinding heeft de laatste decennia een indrukwekkende evolutie doorgemaakt. Waren auto's met dieselmotor vroeger vooral luidruchtig, onwelriekend en buitengewoon traag, tegenwoordig zijn ze bijna net zo stil als benzinemotoren en doen ze ook qua prestaties niets meer onder voor de auto’s die op benzine lopen. Verder zijn dieselmotoren nog altijd beduidend zuiniger en ze stoten bovendien minder schadelijke stoffen, zoals koolstofdioxide, uit. De nadelen verdwijnen en de voordelen blijven, zodat dieselauto's steeds vaker een aantrekkelijke keuze zijn.
Tekenend voor deze ontwikkeling is de toepassing van dieselmotoren voor luxere auto's. Was een cabriolet of coupé met een zelfontbrander onder de motorkap eerst ondenkbaar, tegenwoordig weten we niet beter; denk maar eens aan de Audi A5, BMW 3 Serie of Mercedes-Benz CLK. De ontwikkeling gaat echter verder, want ook in de topklasse van cabriolets en coupés, de wereld waarin de BMW 6 Serie, Mercedes-Benz CL en Jaguar XK de dienst uitmaken, is er nu een diesel beschikbaar: de BMW 635d. Voorzien van een zeer sterke én uiterst zuinige drieliter dieselmotor vormt deze auto het debuut van de diesel in het topklasse segment van de tweedeurs automobielen.