Verrassend sportief
Het is wel even wennen; een grote luxueuze coupé met een dieselmotor onder de motorkap. Als je in een dergelijke auto de motor start, verwacht je een zijdezachte zes- of achtercilinder en geen ronkende tractormotor. Gelukkig blijkt de drieliter diesel allerminst te klinken als een tractormotor. Toegegeven, de 630i en 650i klinken wel beter, maar voor een dieselmotor klinkt de 635d helemaal niet verkeerd. In de basis klinkt hij namelijk als een typische zes-in-lijn, hij maakt alleen wat minder toeren en klinkt iets minder ‘puur’ dan het benzine-equivalent van deze motor.
Van grote coupé als deze reken je erop dat er voor de middenweg tussen sportief en comfortabel is gekozen, maar de 6 blijkt - zoals het een BMW betaamt - erg sportief te zijn. De voorwielen reageren snel op stuurbewegingen, de gasrespons is zeer direct en als het nodig is, dan schakelt de automaat razendsnel terug naar een lagere versnelling. En alsof dat nog niet genoeg is: druk op de sportknop en het wordt allemaal nóg wat heftiger. Dan wordt de gasrespons wel héél direct, stuurt de auto nóg scherper en schakelt de automaat ook sneller.
De gereden 635d is voorzien van het Dynamic Drive pakket. Dat omvat - naast de eerder genoemde 18-inch wielen - twee belangrijke opties: Active Front Steering en Dynamic Drive. Active Front Steering zorgt ervoor dat je bij lage snelheden met weinig stuuromwentelingen scherpe bochten kunt maken en bij hoge snelheden juist heel precies kunt sturen. Dynamic Drive bevat actieve stabilisatoren, waardoor de auto een scherpe bocht ‘herkent’, vervolgens het onderstel tijdelijk harder maakt en daarmee het overhellen van de carrosserie tegengaat.
Dat je je qua prestaties niet hoeft te schamen voor een 6 Serie met dieselmotor blijkt wel uit de cijfers: de biturbo dieselmotor levert 286pk en 580nm, het sprintje van stilstand naar 100km/h neemt iets meer dan 6 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 250km/h. In het dagelijkse verkeer ben je veruit de meeste auto’s te snel af met dit ‘dieseltje’. En het toch wel forse gewicht van 1.625kg is in de praktijk amper te voelen, alleen wanneer je hard remt in een bocht of als je vlot door een krap bochtje rijdt voel je dat het geen lichtgewicht is.
Het grote voordeel van een auto met dieselmotor is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Voor de 635d wordt een verbruik opgegeven van 6,9 liter per 100km. Dat lijkt wellicht wat optimistisch voor een grote auto met sterke motor, maar niets is minder waar: wij realiseerden een praktijkverbruik van 6,5 liter per 100km! Even doorrekenen geeft een actieradius van 1.075km, met andere woorden: je kunt op één tank van Amsterdam naar Milaan rijden. En de CO2-uitstoot is bovendien zo laag dat er volgend jaar voor de 635d geen slurptaks hoeft te worden betaald. BMW is goed bezig met haar ‘EfficientDynamics’ maatregelen!
Zoals je van een moderne auto in de hogere prijsklasse mag verwachten, is de auto voorzien van allerlei gadgets. We hebben het hier bijvoorbeeld over Night Vision, een systeem dat via een warmtebeeldcamera kan laten zien of er mensen of dieren op de weg bevinden. Het Head Up Display, dat de belangrijkste informatie op de voorruit projecteert, is een voorbeeld van zo’n gadget. Ook Actieve Cruise Control (houdt automatisch een bepaalde afstand tot de voorligger), Grootlicht assistent (dimt het grootlicht bij tegenliggers) en Adaptieve bochtverlichting (draait verlichting mee in bochten) zijn van die zaken die het autorijden net iets makkelijker maken.