Comfortabel
Wanneer de eerste kilometers gemaakt worden is snel duidelijk dat dit toch echt geen gewone Combi is. Al lijken een paar centimeter extra hoogte niet relevant, toch blijkt weer dat het bij het karakter van een auto wel degelijk veel uitmaakt. De Scout laat direct een hele comfortabele eerste indruk achter. De demping van oneffenheden is duidelijk groter dan bij de gewone Octavia. Neem daarbij een eigenlijk wat saaie besturing – hij blinkt niet uit in scherpte, maar voldoet wel gewoon aan zijn taak – en de optelsom is gauw gemaakt dat het een auto is waarmee je heerlijk relaxt kan rijden. De auto nodigt ook totaal niet uit om er wild mee te gaan rijden, evengoed is snelheid geen vies woord voor deze Scout. Mede door de comfortabele inborst, heb je al snel niet door hoe hard je eigenlijk gaat.
De tweeliter diesel is de bekende 140 pk pompverstuiver uit het VAG-concern. De commonrail laat waarschijnlijk nog op zich wachten totdat de nieuwe Superb zijn intrede doet. De TDI laat flink van zich horen en is zelfs rumoerig te noemen. Met name bij een koude start is het geluid toch niet helemaal meer van deze tijd. De motor zelf is een prima kracht om de Scout voort te bewegen. In 9,6 seconde zit de 1445 kg wegende Škoda al op 100 km/u en dat is meer dan voldoende om je lekker mee te kunnen bewegen in de verschillende verkeersstromen. Hij is zelfs sneller dan de lichtere benzine-Scout, die wel meer vermogen heeft. Zo zie je het belang van koppel maar weer eens, want met 320 Nm loopt hij toch fors uit op de 200 Nm van de 2.0 FSI.
Het onderscheidende vermogen van de Scout zit hem natuurlijk met name in de permanente vierwielaandrijving. Het systeem is gebouwd om een Haldex II-koppeling, dat wil zeggen dat de krachten verdeeld worden over de voor- en achterwielen naar mate daar behoefte aan is. Spinnen je voorwielen doordat ze hun grip zijn verloren dan wordt in een splitsecond meer kracht naar de achterwielen gestuurd. Deze krachten kunnen traploos verdeeld worden tot zelfs 100% op de voor- danwel achterwielen. Met dit systeem bleek ook dat met name mulle bospaden of drassige ondergronden geen obstakel meer hoeven te vormen, omdat de krachten altijd zo goed mogelijk op de wielen worden overgebracht die voldoende grip hebben. Overigens zorgt dit systeem ook op verharde wegen voor extra veiligheid. Wanneer je in een bocht de grip dreigt te verliezen kan het systeem ook zijn voordelen bieden, al is dit natuurlijk niet de auto om flink mee te hoeken.
2020 - Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
2017 - Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2014 - Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
2014 - Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
2013 - Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline
2010 - Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline
2009 - Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Business Line
2009 - Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
2006 - Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente