Sceptische opmerkingen
2002 is het jaar van de marktintroductie van de Phaeton. De verwachtingen zijn hoog gespannen en Volkswagen heeft een auto beloofd die de wereld zou doen schokken. Al gauw blijkt dat de verkopen tegenvallen. In moederland Duitsland doet hij het nog redelijk goed, maar in de rest van Europa en daarbuiten moeten de verkoopprognoses naar beneden worden bijgesteld. “Het is een Audi A8 met een VW-logo” en “hij lijkt op een vergrote Passat” zijn veelgehoorde sceptische opmerkingen. En dat terwijl de nieuwe Audi A8 pas eind 2002 op de markt zou verschijnen en voor een groot gedeelte leunt op de techniek van de Phaeton, evenals overigens de Bentley Continental GT en de Flying Spur. Bovendien is de neus van de in 2000 vernieuwde Passat juist gebaseerd op die van de aanzet tot de Phaeton, de Concept D. Daarbij is de Phaeton natuurlijk fors groter en is er duidelijk sprake van een krachtiger gelijnde auto. Toch zit er een kern van waarheid, in want door het slanke design ziet de Phaeton er van een afstand beschaafd uit. Totdat je oog in oog staat met de Bauhaus-achtige architectuur van de Phaeton. Dan is duidelijk hoe imposant de auto is. Zeker de uitvoering waar wij mee reden. Deze is meer dan vijf meter lang en bijna twee meter breed.
Toch oogt de auto niet grof en groot zoals bepaalde concurrenten. Het koetswerk ziet er gestroomlijnd en aalglad uit en is vooral erg gebalanceerd. Dit is niet slechts gedaan uit esthetisch oogpunt, maar de luchtweerstand is hierdoor ook lager en dat resulteert in minder geluid tijdens het rijden. De auto doet zo Duits zakelijk aan dat het in zekere zin in het intellectuele leven van de nieuwe zakelijkheid naadloos had gepast. De neus is strak en de achterzijde is minstens zo “clean”. De LED-lichten waren op de Phaeton nog een noviteit maar inmiddels beschikken steeds meer auto’s over de techniek. Overigens is de Phaeton sinds afgelopen jaar voorzien van een subtiele facelift waarbij de auto nu ook aan de voorzijde voorzien is van LED-dagrijverlichting. Gelukkig niet in de vorm van kermisachtige verlichting zoals Audi dat doet, maar heel beschaafd achter bewerkt glas. Tot slot is het designelement van de Phaeton de fantastische C-stijl. De C-stijl is een geweldig mooie vondst en het verleent de Phaeton een ingetogen en chique karakter met charisma.