Cruiser
We starten de 2,7 liter sterke V6-motor, die geluidloos tot leven komt. Het is mooi weer, dus we doen het stalen dak naar beneden. In dertig seconden vouwt het dak zichzelf op in de kofferruimte. Kijk uit waar je dat doet. Het dak gaat behoorlijk hoog en in een overdekte parkeergarage kan dat vervelende gevolgen hebben. Na die halve minuut doen we alle ramen omhoog. Jammer dat je de bedieningsknoppen omhoog moet blijven houden en dat het niet na een simpel tikje automatisch gaat. Overigens is de Sebring wel windgevoelig. Je voelt de wind achter de ramen kruipen en moet dus geen papieren laten rondslingeren...
Natuurlijk beschikt de Amerikaan over een automatische transmissie – een zestraps bak om precies te zijn. We zetten de automaat in z’n D en rijden weg. Bij het rijden over een klinkerstraat komen we er snel achter dat de Sebring niet helemaal rammelvrij is. We sturen de Chrysler door een woonwijk en komen er direct achter dat hier niets mis mee is. De bekrachtiging doet z’n werk en het gaat licht en soepel. Door zijn gigantische afmetingen beschikt de Amerikaan natuurlijk wel over een joekel van een draaicirkel. Even simpel draaien is dus niet aan de orde, dan heb je wel wat ruimte voor nodig. Op onze testauto ontbreken parkeersensoren, met zo’n grote achterkant geen overbodige luxe.
Buiten de bebouwde kom gaan we versnellen en trappen het gaspedaal dieper in. Na een trage reactie van de automaat komt de V6 tot leven. De 186 pk sterke krachtbron biedt voldoende vermogen om goed mee te komen, maar hij maakt van de Sebring geen racemonster. En misschien is dat maar goed ook. Want zo’n auto is gemaakt om als convertible over boulevards te cruisen. Eén ding is zeker, aandacht krijg je gegarandeerd met deze auto, zeker in de kleur wit van onze testauto. Je hoeft de muziek niet hard te zetten, mensen kijken toch wel. Met wisselende reacties overigens. Het merendeel vindt het een ‘coole’ of mooie auto, sommigen degraderen de bestuurder tot patser of macho. Ach ja…
De top van de Chrysler ligt op 196 kilometer per uur, de wagen accelereert naar de honderd in iets meer dan tien seconden. Met een massa van 1750 kilo is dat ook niet zo gek. Na onze rijtest met de Amerikaan kwam het gemiddelde verbruik uit op 11,5 liter op honderd kilometer. Voor een zescilinder is dat normaal. Wil je een cabrio die sportief rijgedrag biedt? Dan kun je de Chrysler maar beter uit je hoofd zetten. Het is zeker geen bochtenridder en zoals eerder vermeld blinkt hij ook niet uit qua prestaties. Het is gewoon een cruiser.