Porsche Boxster RS60 Spyder

- 6 juli 2008

Ambivalente uitstraling

Het Carrera-rode interieur roept een ambivalent gevoel op. Aan de ene kant roept het een wat extravagant of zelfs een tikkie ordinair gevoel op, maar tegelijkertijd komt het ook wel weer reuze chique over als je er dicht op staat. Laten we het er op houden dat deze bijzondere auto het zich toch kan permitteren om er zo ‘bij te lopen’. Al is het alleen al vanuit historisch perspectief. Zowel de stoelen, als het dashboard als ook de complete deurbekleding en vloerbedekking zijn allemaal in rood uitgevoerd. De enige accenten zijn zilverkleurig, danwel zwart als het een knopje of hendeltje betreft. De kleur zal Porsche overweldigend genoeg gevonden hebben, want verder beperken de wijzigingen in het interieur zich tot de eerder genoemde plaquette op het dashboardkastje en het ontbreken van een koepel boven de drie achter het stuur geplaatste klokken om nog meer het roadster-gevoel te benadrukken. Wel zijn er nog de met ‘RS60 Spyder’ gegraveerde dorpellijsten. Het is officieel mogelijk om de Boxster RS60 Spyder ook met een donkergrijs leren interieur te bestellen – en dan ook met een zwarte kap -, maar dat is toch eigenlijk not done voor een speciale uitvoering als deze. Die potentiële kopers moet dan toch maar gewezen worden op een reguliere Boxster S.

De stoelen omklemmen je heerlijk en geven al aan dat je het betere gooi- en smijtwerk niet hoeft te mijden met deze kleine Porsche. De kuipen zijn uiteraard in beperkte mate verstelbaar, maar het was toch wel vreemd om te zien dat de rugleuning elektrisch versteld kon worden, maar dat het naar voren of achteren schuiven weer helemaal handmatig diende te gebeuren. Dan nog liever geheel handmatig.

De afwerking is simpelweg fenomenaal. Er is geen foutje te bespeuren en de materiaalkeuzes zijn compromisloos: alleen het beste. Daarbij liggen het leren stuur en de prachtig gevormde pookknop ook heerlijk in de hand. Waar alles zo hoogstaand van kwaliteit is, springen mindere zaken toch vaak extra in het oog. Zo was er toch nog het windscherm tussen de rolbeugels. Ogenschijnlijk een futiliteit, maar voor een lieve duit van 474 euro mag je toch hopelijk wel even zeuren op een plexiglazen schermpje dat na enkele weken gebruik al onder de krassen zat en tevens een vaatwasserachtige aanslag vertoonde. Opvallend aan het interieur is overigens de bagageruimte. Zowel voorin als achterin – door de middenmotor is daar ook nog plek – heb je al met al nog behoorlijk wat bergruimte voor een open auto van dit formaat.

303 pk
340 Nm
274 km/h
5,4 s
13,5 (10.6) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 62.950
€ 105.042
€ 1.926 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Tesla Roadster 2.0 Sport Signature Edition

  • Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2017 - Porsche 718 Boxster S PDK