Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

Pawel Piotrowski - 27 juli 2008

Evolutionair design

Het is bekend dat Honda zijn nieuwe modellen vaak een futuristische uitstraling meegeeft. Aan lef ontbreekt het Honda in ieder geval niet, maar in de hevig bevochten middenklasse doet het merk het wat rustiger aan qua vormgeving. Zodoende ziet de achtste generatie van de Accord er voor een Honda relatief conservatief uit. Rare lijntjes en vreemde fratsen ontbreken aan de buitenkant, het geheel oogt juist harmonisch en tegelijkertijd markant. Gladde vlakken en scherpe lijnen geven de middenklasser van Honda daarnaast een gezonde portie aan elegantie en sportiviteit mee.

Typerend voor de nieuwe Accord is de gelijkenis met generatie zeven. Vooral van veraf lijken vader en zoon Accord als twee druppels water op elkaar. Honda heeft op veilig gespeeld en dat is te zien. Toch zijn beide generaties goed uit elkaar te houden. Van voren wijkt de nieuwe af door de grotere vijfhoekige grille en de scherper gesneden koplampen. Maar dat is niet het enige: pas als de nieuwe Accord voor je staat, wordt het zichtbaar dat de voorkant zich veel sterker richting voorschermen buigt dan bij generatie zeven. De voorschermen zelf zijn veel geprononceerder vormgegeven en de motorkap loopt vloeiender over in de A-stijl. Ook de flanken en achterzijde zijn veel krachtiger hertekend. De vouwen en lijnen zijn weliswaar niet nieuw, maar wel een stuk scherper.

Daar waar de vorige Accord nog een blok metaal was, is de nieuwe kortom een waar kunstwerk geworden. Het design is nu volledig uitgerijpt en oogt karakteristieker dan bij de voorganger. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de Accord samen met de lagere daklijn, toegenomen breedte en lengte veel aantrekkelijker is geworden. Aan die aantrekkingskracht doen de 16 inch lichtmetalen velgen van de Elegance wel afbreuk, zij ogen namelijk in de grote wielkasten wat onbeholpen.

156 pk
192 Nm
215 km/h
9,4 s
7,1 (7.2) l/100km
170 g/km
E
22%
€ 30.900
€ 33.570
€ 615 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • 2012 - Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC 180 Type S

  • 2012 - Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • 2009 - Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive