Vorsprung durch Technik
Dat een laag verbruik niet uit de lucht komt vallen moge duidelijk zijn. De ingenieurs in Ingolstadt hebben dan ook niet stil gezeten. Toch is het uitgangspunt soms zo simpel dat u en ik het hadden kunnen bedenken. Iedereen snapt immers dat minder massa bij een auto gelijk zal staan aan minder verbruik. De A8 is met 1690 kg maar liefst 100 kg lichter dan zijn Duitse medestrevers uit Stuttgart en München. De realisatie van een dergelijk gewicht is voor een groot deel op het conto te schrijven van het zogenaamde Audi Space Frame. Door gebruik van dichte aluminium profielen in het basisframe van de A8, wordt een enorme besparing van gewicht gerealiseerd ten opzichte van het gebruik van staal.
Daarnaast is de motor er één uit de populaire categorie ‘downsizing’. Men krijgt tegenwoordig steeds meer vermogen uit kleinere motorinhouden. Zo ook bij deze A8. De 2.8 FSIe zescilinder levert evengoed nog steeds 210 pk, wat met 1690 kg massa natuurlijk zeker niet behelpen is. Daarbij zorgt de directe brandstofinspuiting in de cilinders voor een efficiënter brandstofverbruik. Daarnaast is de motor voorzien van het Audi Valvelift System. Het komt er in het kort op neer dat de opening van de inlaatklep afhangt van de vraag om vermogen. Tot slot is de motor gekoppeld aan een multitronic-automaat die in feite geen trappen meer kent. Deze continu variabele transmissie houdt het toerental waar mogelijk zo laag mogelijk en zal alleen op momenten waar dat gevraagd wordt flink klimmen in de toeren. In die zin is er dus vooral sprake van systemen om geen energie te verkwisten, in plaats van inleveren op prestaties.