Ready, set, go!
Tijd om de Nordschleife op te gaan, die Alfa Romeo speciaal voor deze gelegenheid heeft afgehuurd. De MiTo heeft onderhuids veel weg van de Fiat Grande Punto Abarth. Hij staat op hetzelfde onderstel - al is er wel flink aan gesleuteld - en de 1.4 turbo motor met 155 pk ligt ook bij de Fiat onder de kap. Daarmee sprint dit gifkikkertje in acht seconden naar de honderd en is de koek pas op bij zo'n 215 kilometer per uur. Rond de 2.000 toeren wordt de motor lekker pittig en kun je er veel kracht uithalen. De MiTo is de eerste Alfa Romeo die standaard uitgerust is met het DNA-systeem, dat staat voor Dynamic, Normal en All Weather. Inderdaad, drie standen om het rijgedrag van de auto af te stemmen op verschillende omstandigheden.
Aanvankelijk waren we wat sceptisch hierover. 'Weer een goed verpakt marketingverhaal om de aandacht op te eisen.' Maar tijdens het rijden konden we deze gedachte snel bijstellen. Het werkt wel degelijk. De Dynamic-stand zorgt voor een directe en strakkere besturing en levert een overboost van 230 Nm, terwijl het in de Normal-stand op 206 ligt. Voor ons is de keuze dus al snel gemaakt in welke stand wij blijven rijden... De bestuurder moet overigens wel iedere keer na het starten de schakelaar in de D-stand zetten, standaard staat hij namelijk in de N.
Het stuurwiel pakt lekker beet en de strakke besturing geeft het gevoel dat je de auto echt onder controle hebt. De versnellingsbak schakelt heerlijk direct. Met korte slagen kun je wisselen tussen de zes versnellingen, wat zorgt voor lekker sportief rijden. Op het heuvelachtige circuit wordt de bestuurder gedwongen veel te schakelen. Een versnelling terug en de MiTo trekt rond de 4.000 toeren weer goed door. De motor produceert een sportief geluid, al is het ingetogen.
Toch zijn de mogelijkheden tot het echt goed testen van de MiTo op het circuit te beperkt. Daarom stippelt Alfa Romeo de volgende dag een mooie maar vooral gevarieerde route uit in de Eiffel. Van smalle heuvelachtige weggetjes tot kronkelige haarspeldbochten, de honderd kilometer lange route bevat het allemaal. Het lijkt bijna wel een rally... Dat krijgen de deelnemers aan de introductie ook in de gaten en grijpen deze gelegenheid aan de splinternieuwe MiTo's flink op de staart te trappen. Over goed inrijden hoeft Alfa Romeo dus niet te klagen. Per MiTo wordt een bestuurder en navigator aangewezen die halverwege wisselen.
Wij schikken ons aan de start in de rol van navigator en de bestuurder van onze test-MiTo gaat er als een ware coureur vandoor. Later ervaren we zelf hoe de auto rijdt op de openbare weg. De MiTo voelt zich als een vis in het water op de weg en is het heerlijk spelen met het Italiaantje. Door de strakke besturing kunnen we de haarspeldbochten goed nemen en als de auto dreigt uit te breken, grijpt het elektronisch sperdifferentieel Q2 al snel in. Dit zit standaard op iedere MiTo, evenals zeven airbags. Alfa's kleinste is ontworpen voor een 6-sterren notering in de EuroNCAP crashtests, waar momenteel vijf sterren de hoogst haalbare kwalificering is.
Een objectief oordeel over het brandstofverbruik vellen kunnen we dus niet, aangezien er met de MiTo behoorlijk stevig is doorgereden. Na afloop wees de boordcomputer een verbruik van veertien liter op honderd kilometer aan... We gaan er dus maar vanuit dat het bij normaal rijgedrag een stuk lager ligt dan dit geval. Eén ding is ons wel zeker, de 1.4 T-Jet biedt heel veel sportiviteit. Maar het wordt nóg leuker met de MiTo GTA, die voor komend jaar gepland staat en 230 pk levert. Heb je aan 155 pk niet genoeg, dan is de GTA een alleraardigst alternatief.