Fris
In de Koleos zorgt het lichte interieur voor een groot verschil in vergelijking met de donkere buitenkant. Het oogt chique in combinatie met het witte leer – standaard op deze duurste Privilège-uitvoering – en geeft een frisse indruk, maar is tegelijkertijd erg besmettelijk. Dat lichte interieur wordt nog eens versterkt door het aanwezige (optionele) panoramadak. Al die opties drijven de prijs op naar 40.000 euro, maar voor dat bedrag heb je dan wel meest complete Koleos voor de deur staan. Het middenconsole kennen we uit de Laguna III, evenals het bedieningspaneel voor het navigatiesysteem, dat tussen beide voorstoelen in zit. Jammer genoeg wordt het omlijst door hard plastic, wat we weer kennen uit veel Koreaanse auto’s. Daar had Renault zeker meer uit kunnen halen.
Voor de rest ziet het er pico bello uit in de Koleos. De klokken zijn goed afleesbaar, evenals het geïntegreerde scherm boven het middenconsole. Dat navigatiesysteem laat zich trouwens makkelijk bedienen door de joystick en bijbehorende knoppen, al vinden wij touchscreen toch prettiger en vooral sneller werken. De Bose audioinstallatie is uiteraard als optie verkrijgbaar, maar zorgt wel voor een geweldig geluid. Absoluut het overwegen waard voor iedere muziekfreak.
De stoelen voorin zijn wat kort en bieden weinig zijdelingse steun. Wat betreft ruimte is er weinig reden tot klagen. Er is voldoende hoofd- en beenruimte en de stoelen en het stuur zijn goed instelbaar. Dit in tegenstelling tot de achterpassagiers. De beenruimte daar houdt echt niet over. Doordat Renault uitklaptafeltjes achterop de voorstoelen heeft gemonteerd, stoot je al snel met je knieën daar tegenaan, wat tijdens een lange rit geen pretje is. De bedoeling was goed, maar de uitvoering valt dus slecht uit.
Dan de bagageruimte. We schreven al eerder dat je de toegang kunt vergemakkelijken door de klep onder de achterruit te laten zakken. Met de achterbank omhoog slikt de Koleos vierhonderd liter aan bagage. Laat je de achterbank zakken, dan kan er net geen 1.400 liter mee.