Renault Koleos 2.0 dCi Privilège 4x4

Harold Rolloos - 24 september 2008

Kekke krachtbron

Wij rijden de 2.0 dCi met 175 pk en een koppel van 360 Nm. Bovendien is deze auto voorzien van vierwielaandrijving, wat alleen op de duurdere uitvoeringen van de Koleos standaard is. Vanwege het ontbreken van een lage gearing is het geen monster in het terrein. Maar zeg nou zelf, wie gaat er met een Koleos het ruige terrein in? Het starten van de motor is een kwestie van je voet op het rempedaal en je vinger op de startknop. De elektronische handrem schakelt automatisch uit als je wegrijdt, erg handig.

De krachtbron is heerlijk. Hij is snel en trekt lekker door. Ook bij een lager toerental pakt hij goed op en blijft er door het hoge koppel voldoende vermogen over om snel te accelereren. Helaas is de 2.0 dCi rumoeriger dan diezelfde diesel in de Laguna. Waarom Renault ervoor blijft kiezen om de cruise control via een apart schakelaartje te activeren blijft voor ons een raadsel. Als dat schakelaartje eenmaal is omgezet, blijkt het bedienen van de snelheidsregelaar een fluitje van een cent.

Bij een rustige rijstijl schakelt de bak nog wel aardig, maar snel doorschakelen raden we af, dat gaat namelijk vrij gevoelloos. Volgens de fabrieksopgave verbruikt deze 175 pk krachtbron 7,9 liter op honderd kilometer. Het testverbruik kwam uit op 8,5 liter op honderd kilometer, best redelijk voor een auto met dit vermogen en een gewicht van iets meer dan 1.600 kilo. De meesturende bi-xenon verlichting ervaren we als erg prettig. De lampen geven een bak licht, zodat het eigenlijk niet nodig is om nog met grootlicht op te rijden. In de bochten gaat er een extra lamp aan, zodat je daar nog meer zicht hebt. Erg prettig!

Dan het weggedrag van de Koleos. De Fransoos stuurt behoorlijk licht, waardoor het gevoel ontbreekt. In de bochten helt de auto over en al snel wordt duidelijk dat Renault de Koleos niet gebouwd heeft om sportief mee te rijden. Er is gekozen voor comfort. De wagen zoeft over de weg en werkt het stuiteren over klinkers of een slecht geasfalteerd wegdek feilloos weg. Als we de vierwielaandrijving aanzetten, merken we dat de auto is stuk minder ondergestuurd is dan met alleen voorwielaandrijving. Opvallend is dat de Koleos een remweg van maar liefst 42 meter kent. Verder is het vreemd dat ESP niet standaard is op de Koleos – dat is pas vanaf de Dynamique Luxe het geval. Wél heeft de Fransman standaard zes airbags en ABS aan boord voor de nodige veiligheid.

175 pk
360 Nm
191 km/h
9,9 s
8,5 (7.9) l/100km
209 g/km
G
22%
€ 29.000
€ 45.175
€ 828 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport and Style

  • Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD

  • Jeep Compass 2.0 CRD Sport