Stoerder
De CLC is duidelijk stoerder dan zijn voorganger. Niet in de laatste plaats door de agressief ogende neus. Nu zijn de bekende uitrustingsniveaus van Mercedes niet te bestellen, maar iedere CLC heeft standaard de neus die bij de C-Klasse sedan en estate alleen op de Avantgarde geleverd wordt. Die met de grote ster in de grille. De koplampen en achterlichten zijn sterk verwant aan die van de overige C-Klasses. De geteste CLC was tevens voorzien van het sportpakket. Een pakket dat mede voor de looks prettige bijwerkingen heeft. Naast het sportonderstel dat de auto dichter op het wegdek brengt, krijg je onder andere donkere koplampen, zwarte lamellen in de grille en grijskleurig gaas in de luchtinlaat in de bumper. Ook op andere plekken laat het pakket zijn sporen na met achttien inch lichtmetalen velgen en een grote uitlaat die opvallend aanwezig is naast de diffusor.
Eigenlijk zijn de grote lijnen van het profiel amper gewijzigd ten opzichte van de Sportcoupé. Een sterk oplopende taillelijn en een korte achterkant benadrukken het dynamische karakter van de auto. Mercedes noemt het een coupé, maar dat gaat ons wat te ver. Bij overige merken worden dit soort carrosserievormen gewoon als een driedeurs hatchback in de markt gezet en dat doet eigenlijk meer recht aan de auto. Het achterste van de CLC beschikt niet meer over de vreemde constructie waarin de achterruit, achterklep en spoiler in elkaar overlopen zoals bij zijn voorganger. Het geheel is meer in balans doordat er nu echt een kontje aan de auto zit. In die zin zou je kunnen zeggen dat de auto wel meer opgeschoven is naar de carrosserievorm ‘coupé’.
Volkswagen Golf R32 3drs DSG
Ford Focus RS
Volvo C30 2.4 D5 Momentum
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente
Ford Focus RS500
BMW 1 Serie 118i High Executive
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition