Vernieuwde iDrive
Op het eerste oog lijkt het interieur te zijn overgeslagen bij de facelift. Schijn bedriegt, want ook hier zijn (kleine) aanpassingen gedaan. Zo hebben de armsteunen in de portieren een meer ergonomische vorm gekregen en zijn de startknop en de knoppen voor de bediening van de verlichting en airco voorzien van een chromen ring. Maar het misschien wel belangrijkste nieuws is het vernieuwde iDrive. Om dat systeem gebruiksvriendelijker te maken, heeft BMW sneltoetsen rondom de controller geplaatst en de menu’s zo ingedeeld dat ze sneller te doorlopen zijn. Aan de ene kant vinden we het jammer dat het hierdoor iets van zijn charme – één knop voor veel functies – afneemt, maar aan de andere kant kunnen we ons goed voorstellen dat vooral nieuwe gebruikers er sneller mee vertrouwd raken.
Vernieuwd is ook het navigatiesysteem. Dat biedt nu de mogelijkheid om routes te programmeren (dus niet alleen van A naar B), bovendien zijn herkenbare bouwwerken - zoals grote kerken en hoge kantoorgebouwen - driedimensionaal op de kaart te zien. Een echte primeur is dat de nieuwe 3 Serie is voorzien van onbeperkte internettoegang via het iDrive-systeem. Dat klinkt geweldig, en dat zou het ook kunnen zijn, maar helaas is het een relatief trage verbinding, is er voor Nederland nog geen provider en kun je alleen internetten wanneer de auto stilstaat. Qua ruimte is de Dreier, net als de A4 en C-klasse, nog steeds geen topper. Voor veel bagageruimte en een ruime achterbank, kun je beter doorsparen voor een 5 Serie. Of je neemt een gewone middenklasser, als een Passat of Mondeo.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive