Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

Michel van Breugel - 2 januari 2009

Benzine of bio-ethanol

De wijzigingen voor modeljaar 2009 zitten vooral onder de kap. Zo krijgt de 407 een vernieuwde 2,0-liter HDi welke nu 140pk levert, 4pk meer dan voorheen. Op alle diesels is voortaan een roetfilter gemonteerd, en in de landen waar het is toegestaan is er een Bioflex-motor leverbaar. De door ons gereden motor loopt zowel op E85 als op benzine. E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine waarbij het ethanol wordt verkregen uit planten. Het geeft dus een voordeel voor het milieu. Een nadeel van bio-ethanol is de hogere literprijs en de matige verkrijgbaarheid: er zijn op dit moment circa twintig pompen die deze brandstof aanbieden in Nederland.

De 2,0-liter is geschikt gemaakt voor het rijden op bio-ethanol, maar verder zijn er geen concessies gedaan. Zo levert de krachtbron 140pk en 200Nm koppel en is hij gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Bij normaal gebruik is dit een combinatie die voldoening zal geven. Accelereren naar 100km/h doet de 407 in iets meer dan negen seconden en ook tijdens tussensprints mag niet gemopperd worden. De versnellingsbak is geen toonbeeld van verfijning. De pook lijkt vrij losjes in de bak te zitten waardoor de plaatsbepaling van de versnellingen niet vanzelfsprekend lijkt. Daarnaast is de koppeling erg gevoelloos en vraagt in het begin enig gewenning. De reminstallatie is eveneens weinig communicatief waarbij het pedaal wel goed reageert op wat er gevraagd wordt.

Tijdens het rijden is het aan boord van de 407 erg rustig. Bij 120 km/h draait de motor wel al ruim 3.000 toeren, maar veel merk je er niet van: de motor is niet storend aanwezig en van windruis horen we ook weinig. Het comfort in de 407 ligt op een hoog niveau. Bij het nemen van verkeersdrempels blijkt dit maar weer, daar heeft de Peugeot namelijk nauwelijks moeite mee. Daar staat echter wel tegenover dat de Fransman geen held is in bochtenwerk. De besturing is wat zompig waarbij het lastig in te schatten is hoe een bocht ingestuurd wordt. Bochten kunnen echter wel met hoge snelheid genomen worden waarbij van overhellen geen sprake is. Comfort blijft echter hoog bovenaan staan en daar is de Peugeot dan ook prima toe in staat. Het verbruik van de tweeliter is tijdens de testperiode keurig netjes uitgekomen op 9.1 liter per 100km.

140 pk
200 Nm
213 km/h
9,1 s
9,1 (8.1) l/100km
192 g/km
G
22%
€ 25.350
€ 31.095
€ 570 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline