Aangename reisgezel
Zo bekend als het interieur oogt, zo bekend rijdt de GLK. Het rijden doet niet onder voor dat van een comfortabele middenklasser. Door de hogere zit verschilt de beleving wat van dat van de C-Klasse, maar je bent zeker niet met een totaal andere auto onderweg. Maar hoe kan het anders met een zescilinder dieselmotor, gekoppeld aan de bekende, prettig schakelende 7G-versnellingsbak van Mercedes-Benz. Op de lange afstand is de GLK dan ook een aangename reisgezel. Wanneer het asfalt in constante snelheid onder je door glijdt draait de motor soepel zijn toeren en blijft qua geluid alles buiten wat buiten hoort. Het prettige vermogen en het royale koppel zorgen ervoor dat er altijd wat extra’s gegeven kan worden, met een plezant grommetje is de GLK in staat om op elk gewenst moment stevig te accelereren. Het is echter jammer dat deze acceleratie even op zich laat wachten. In de comfortstand moet er lang nagedacht worden alvorens er goed teruggeschakeld is en de spurt ingezet kan worden. In de sportstand is dit gat wat kleiner, maar dit heeft vooral te maken met het feit dat er op constante snelheid al een hoger toerental aangehouden wordt en er dus minder teruggeschakeld hoeft te worden.
Tegenwoordig moeten hogere wagens gewoon goed bochtenwerk kunnen leveren en met deze in sport-outfit getooide GLK zou je verwachten dat dat dik voor elkaar is, maar hier missen we toch een stukje dynamiek. Het sturen is wat gevoelloos en de beleving ontbreekt. Helaas rijmt dat niet met de motorische vermogens en de sportuitvoering van deze GLK, waarmee de auto toch wat lager op het wegdek hangt. Het wordt duidelijk dat de GLK zijn speerpunten duidelijk op andere gebieden heeft liggen, zoals comfort, maar ook het offroadgedeelte. Nu was de testauto daarvoor met het sportpakket en de straatbanden niet in ideale conditie, maar volgens Mercedes-Benz staat het vast dat het hierop de concurrentie de baas is. De offroad-uitvoering is dan ook niet een zijdelings genoemde optie in de brochure, maar is nadrukkelijk aanwezig. Laten we niet vergeten dat de concurrentie geen G-Klasse achtige – en alle bijbehorende knowhow – in de gelederen heeft.