Meningen
Met alle partijen die haast gelijktijdig de markt bestormen is het natuurlijk interessant om te kijken hoe de verhoudingen gaan worden. Opvallend genoeg troffen we in de testweek meermaals andere GLK’s op de openbare weg, terwijl de Q5 en XC60 slechts eenmaal ons pad kruiste. Dit is uiteraard geen representatief, empirisch onderzoek, maar wel opmerkelijk. We hebben van passanten namelijk regelmatig minder positieve geluiden gehoord vanwege de onconventionele, hoekige lijnen. Al waren er ook positieve reacties. Een Sallandse boer stopte zelfs zijn imposante GL even midden op een boerenweggetje om met raampje omlaag even goedkeurend te knikken met de opmerking: ‘Zozo, dat is een mooie wagen!’. Het lijkt overigens of de auto om duidelijke meningen vraagt, onverschillig kan je met betrekking tot het uiterlijk eigenlijk niet zijn.
Uiteraard is er meer dan uiterlijk. En dan heeft de GLK zijn pluspunten vooral op het comfort en offroadwerk liggen, waar de concurrentie meer op sportiviteit en dynamiek mikt. Wellicht dat de concurrentie net zo goed van een auto als de Land Rover Freelander kan komen, als bijvoorbeeld uit Duitsland of Zweden. Het prijskaartje van 78.000 euro is fors te noemen, maar staat in verhouding met de anderen. Zeker gezien de dikke motor en de op alle modellen standaard geïnstalleerde zeventraps automaat. Wie met wat minder vermogen en opties toe kan, kan vanaf 53.000 euro instappen in deze stoere en comfortabele SUV.
- Compleet
- Comfortabel rijgedrag
- Krachtige motor
- Ruimte achterbank
- Traag terugschakelen
- Bochtengevoel