Jaguar X-Type 2.2D

- 11 februari 2009

Warmte

Waar met name de Duitse concurrenten stuk voor stuk beschikken over een nogal klinisch interieur, straalt dat van de X-Type juist warmte uit. In deze uitvoering toont hij bovendien aan dat een zee van bruin hout geen vereiste is voor een warme uitstraling: de zwarte pianolak interieurlijsten en grijze middenconsole verpesten de sfeer allerminst. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de 3 Serie en A4, beschikt de X-Type niet over een centrale bedieningsknop à la iDrive of MMI. De meeste functies zijn te bedienen met behulp van een touchscreen dat ook fungeert als navigatiekaart. Die kaart oogt wat ouderwets, met kriegelige lijntjes als wegen, maar het systeem is wel up-to-date en werkt behoorlijk snel.

Afgezien van een paar nieuwe kleuren voor de bekleding, zijn er binnenin geen zichtbare verschillen ten opzichte van voor de facelift. Wel een groot verschil is de uitgebreidere standaarduitrusting. Voor automatische verlichting, regensensor, cruise control en elektrisch verstelbare stoelen hoeft niet langer te worden bijbetaald. Die stoelen zitten overigens erg prettig, ze zijn een gulden middenweg tussen Frans comfort en Duitse stevigheid. Voorin voelt de X-Type niet bepaald ruim, maar dat is slechts een gevoel: de maten spreken het tegen. Achterin is het wel behelpen, een gemiddelde volwassene heeft daar weinig ruimte over. Dat is echter eerder regel dan uitzondering in de premium middenklasse.

145 pk
360 Nm
208 km/h
9,9 s
6,9 (6.9) l/100km
184 g/km
G
22%
€ 41.370
€ 50.130
€ 919 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Mazda 6 MPS

  • Lexus IS 250 Business Luxury

  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance