Gestroomlijnde schoonheid
Op basis van de toenmalige E-Klasse stelde Mercedes-Benz in het jaar 2003 de Vision CLS voor. Het model kenmerkte zich door een adembenemende vloeiende daklijn in combinatie met vier sierlijke portieren. Tot op dat moment was het grote publiek nog onbekend met het fenomeen dat vierdeurs coupé heette. Hoewel het concept niet helemaal nieuw was – de Rover P5b Coupé had ook vier deuren – was Mercedes-Benz het eerste merk dat in de 21ste eeuw dit concept nieuw leven inblies. De CLS kan ook worden gezien als een hommage aan de relatief onbekende 500/540 K Autobahnkurier van voor de Tweede Wereldoorlog. Hoewel dat model een echte coupé met twee deuren was, zijn er toch enige gelijkenissen te herkennen. Zo was de Autobahnkurier ook voorzien van een daklijn die vloeiend en zonder onderbreking doorliep tot in de achterbumper. Deze Stromlinienform was het resultaat van de zoektocht naar de ideale gestroomlijnde vorm.
Maar er is meer. Van de Autobahnkurier zijn er uiteindelijk slechts zes exemplaren gebouwd. Ook toen kostte dit model een klein vermogen. Geld speelde echter niet de enige rol. Omdat het ontwerp nogal flamboyant was durfden niet veel personen voor het model te kiezen. Datzelfde geldt in mindere mate ook voor de CLS. In tegenstelling tot andere moderne limousines van het merk, die nogal behoudend en statig zijn vormgegeven, is de CLS een opvallende en stijlvolle verschijning. Met rationaliteit is de keuze voor een CLS ook niet te verklaren. Een vergelijkbaar uitgeruste E-Klasse is vele malen praktischer en net zo comfortabel. Met de aankoop van de CLS maakt de koper kortom een statement, net zoals in wijlen de koper van een Autobahnkurier dat deed.
Met de subtiele facelift van vorig jaar heeft Mercedes-Benz het design van de CLS verder geperfectioneerd. Uiterlijk zijn de verschillen zo miniem dat ze nauwelijks opvallen. Aan de voorzijde karakteriseert zich het nieuwe front met een grovere grille met slechts twee in plaats van vier lamellen. In de voorbumper is de horizontale luchtopening nu voorzien van zilvergrijs gelakt gaas dat de breedte van de auto doet benadrukken. Of het ook werkelijk mooier is laten wij in het midden. Andere aanpassingen zijn te vinden aan de achterzijde. De achterlichten zijn volledig voorzien van LED-techniek en kennen een nieuwe lay-out. De achterbumper is verder naar beneden doorgetrokken, aan weerszijden daarvan bevinden zich nu trapeziumvormige uitlaten in plaats van de eerder ovalen.
Het resultaat van de marginale aanpassingen mag geslaagd worden genoemd. In beginsel lijkt het ontwerp van de CLS nog steeds onaangetast en puur. De details, zoals de nieuwe spiegels met een tevens groter spiegeloppervlak, zorgen er wel voor dat de CLS er weer fris bij staat. Inmiddels is het model al over de helft van zijn productiecyclus heen, het is echter verbazingwekkend hoe tijdloos het ontwerp door de elegante en dynamische lijnen lijkt.