Rijmachine
Als we beginnen bij de motorisering van de EX37, beginnen we meteen bij het grote minpunt van dit model. De EX is namelijk slechts als één variant leverbaar: met een 3.7 liter V6, wat direct zijn typeaanduiding verraadt. De motor levert in Europa een vermogen van 320pk en een koppel van 360Nm bij 5,200 toeren per minuut. Aan deze ongeblazen zescilinder heeft Infiniti een zeventraps automaat gekoppeld welke alle vier de wielen aandrijft. In de basis is de EX echter een achterwielaandrijver, wanneer het nodig is verdeelt de elektronica het koppel. Tijdens het rijden is nauwelijks merkbaar dat de automaat van verzet wisselt. Bij felle acceleraties houdt de automaat het toerental hoog en zoekt hij het maximale koppel met gemak op. Wat wil je ook met de 320pk die onder handbereik zitten waarmee de EX in 6,4 seconden naar de 100km/h kan versnellen vanuit stilstand. Wanneer alles uit de kast wordt gehaald maakt de zescilinder een prachtige geluid met een sportieve toon, maar blijft desondanks redelijk op de achtergrond opereren.
Het onderstel van de EX37 liet ons keer op keer verbazen. De stabiliteit is verbluffend goed, ook op hoge snelheden, waar deze Infiniti overigens erg snel op zit. Als er geen snelheidsmeter was gemonteerd was het verschil tussen 120km/h en 200km/h naar ons idee niet merkbaar. Daarbij is de Infiniti opvallend stil, zelfs op hoge snelheden. De vering laat oneffenheden behoorlijk merken in het interieur, de demping is dan ook vrij straf. Het voordeel hiervan is echter weer dat de EX niets verliest in scherpte waarbij overhellen in bochten en duiken tijdens het remmen amper aanwezig is. Ze hebben de combinatie tussen een strak onderstel en comfortabel rijden juist samen weten te brengen. Een echte rijmachine als je het ons vraagt.
De aanpassingen die Infiniti voor Europa heeft gemaakt, waaronder de versnellingsbakverhoudingen van de automaat en de demping, werpen zeker hun vruchten af. In Amerika houdt men meer van een deinende SUV, in ons land is dit eigenlijk uit den boze. De EX37 is prima rustig te berijden, de V6 figureert dan als een naaimachine in het vooronder, zó geraffineerd doet de krachtbron zijn werk. Hoge snelheden worden kinderlijk gemakkelijk gehaald, zelfs angstaanjagend snel. Gelukkig zijn er onder deze coupé cross-over prima te doseren remschijven gemonteerd met een diameter van een gemiddelde pizza. Veel keuze in moteren heeft de EX nog niet, op dit moment is alleen de EX37 leverbaar met de 3.7 liter zescilinder benzine. Later dit jaar volgt een V6 diesel en in de toekomst ook een hybride. Dit zal de EX ook over een breder publiek laten spreiden.