Keurig en evenwichtig
Dat het i30 gamma onderhuids veel weg heeft met de Cee’d van Kia is aan de buitenzijde niet direct herkenbaar. Het Koreaanse concern heeft zich zichtbaar veel moeite gedaan om beide modellen van elkaar goed te onderscheiden. De Cee’d is de hoekigere van de twee, de i30 kent met name vloeiendere lijnen. Welke van de twee nou de mooiere is blijft vooral een smaakkwestie, beiden zien er echter lekker Europees uit. Met het rustige en evenwichtige design van de i30CW mikt Hyundai vooral op de wat behoudendere kopersgroep. Gekke fratsen zoals spoilerlippen of grote koelgaten zoek je tevergeefs.
Keerzijde hiervan is het weinig spannende karakter van de i30. Laten we echter eerlijk zijn. De topper uit dit segment, de Volkswagen Golf, is ook niet bijster origineel te noemen. Zo bezien is de gekozen strategie van Hyundai zo gek nog niet. Echt serieuze op- of aanmerkingen op het exterieur hebben wij dan ook niet, het geheel ziet er keurig en prima afgewerkt uit. Opvallend zijn de clignoteurs in de spiegels en de chroomlijsten in de bumpers. In combinatie met een donkere kleur – zoals het Indigo Blue van onze testauto – oogt de i30CW zelfs een tikje chique. In leasejargon zou ‘representatief’ een treffende omschrijving zijn.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue
2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher