Sterk en besparend
De diesel die in het vooronder van onze i30CW ligt is van een lange naam voorzien. Je moet flink lucht happen om het zonder onderbreking uit te spreken, opvallend is dat ook de turbo in de 1.6 CRDi VGT HP geen adempauzes kent. Eenmaal op gang heeft de turbo weinig moeite om uit het 1.6 High Power blok 115pk en 255Nm te persen. Daarmee is de i30CW voldoende bedeeld om zonder moeite met het Nederlandse verkeer mee te komen. Er is ook een Low Power versie met minder peekaas en koppel, een blik op het factsheet leert echter dat die een paar tellen meer nodig heeft voor de obligate sprint naar honderd. De High Power rondt deze acceleratie binnen een acceptabele 11,6 seconden af. Hinderlijk is de zware brom onder de 1.500tpm, waardoor je algauw geneigd bent om hem vooral boven deze grens te houden.
Daarboven wordt de turbodruk progressief opgebouwd wat resulteert in een flinke duw in de rug omstreeks 1.800tpm. Deze druk blijft constant tot aan de 2.500tpm, waarna deze geleidelijk weer afneemt. Een turbogat is nauwelijks aanwezig. Dit wordt mede veroorzaakt door de goed afgestemde vijfbak waardoor je vanzelf in het juiste toerengebied blijft rijden. Het schakelen zelf gaat overigens trefzeker en met middellange slagen. Een zesbak is helaas niet leverbaar, door de lange vijfde eindoverbrenging mis je in de praktijk het zesde verzet echter niet. Bij 120km/h draait het blok net geen 2.500 toeren. Dat is niet alleen lekker stil, hierdoor heb je ook de volledige trekkracht onder je rechtervoet paraat. De diesel is niet alleen krachtig maar weet ook zuinig met brandstof om te springen. Ons gemiddeld testverbruik bedraagt 5,0 liter per 100km, wat dus een zeer keurig 1 op 20 is.
Bij de wat behoudendere uitstraling van de i30CW past het comfortabele onderstel prima. De vering kent lange slagen waardoor de koets af en toe wat na wil deinen. Door de wat sterkere demping wordt dat echter binnen de perken gehouden. Overhellen is in een mindere mate aanwezig, waardoor de i30CW relatief dynamisch door bochten heen te sturen is. De besturing is best direct en niet te zwaar bekrachtigd, zodat er voldoende vertrouwen in het onderstel ontstaat. ESP is slechts op de duurste i-Catcher standaard, voor de StyleVersion is het als een optie beschikbaar. Echt missen doe je het dankzij het neutrale bochtkarakter niet, tractiecontrole zou wellicht wel het torque steer wat meer onder de duim kunnen houden.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue
2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher