Vooruitstrevend
Peugeot levert de 3008 met vijf krachtbronnen. Twee benzinemotoren en drie diesels. Wij rijden de lichtste diesel, de 1.6 HDiF met 110 pk en 240 NM aan koppel. Met deze motor haalt de Fransman een top van 180 kilometer per uur en gaat hij in 12,2 seconden van nul naar honderd. Geen wereldprestaties, maar bij het gasgeven reageert hij snel en je komt moeiteloos mee met de rest van het verkeer. Deze diesel is voorzien van de commonrail-techniek, maar is ondanks dat toch best luidruchtig bij het accelereren. De 3008 met 1.6 HDiF krijgt van de Nederlandse overheid een groen B-label mee. Volgens Peugeot ligt het gemiddelde verbruik op 5,1 liter per honderd kilometer. Ons testgemiddelde kwam uit op 6,5.
Door de hoge zit heb je goed zicht op wat er voor je op de weg gebeurt. Je zou verwachten dat de auto door zijn hogere wielbasis redelijk snel de neiging tot overhellen heeft, maar daar heeft Peugeot goed over nagedacht. In de bochten blijft hij goed op koers. Gaat het te hard, dan grijpt het ESP op tijd in. Wat betreft de rij-eigenschappen staat de Peugeot zijn mannetje. Het schakelen met de zesbak gaat soepel en gepaard met korte slagen. De besturing is licht, maar geeft je wel voldoende respons. De wagen is best sportief te rijden, al staan Franse auto's erom bekend comfortabel te rijden en ook deze 3008 vormt daar geen uitzondering op. Zo merk je nauwelijks dat je over een klinkerstraat rijdt en bij het nemen van verkeersdrempels stuiter je niet gelijk alle kanten op.
We hadden het al eerder over Distance Alert, standaard op deze Première-uitvoering. Met dit systeem - te bedienen via de eerder genoemde tuimelschakelaars - kun je instellen hoeveel seconden de afstand tussen jou en de auto voor je moet bedragen. Vervolgens wordt dit aantal op het head-up display getoond. Wordt de afstand minder dan de ingestelde tijd, dan krijg je een waarschuwing dat je te dicht op je voorligger rijdt. Het systeem onderneemt dus geen actie, het attendeert je alleen.