MINI Cabrio Cooper Chili

Michel van Breugel - 3 juni 2009

Tuimelaars

De Mini is gelukkig wederom uitgevoerd met een softtop. Overigens zou een hardtop designproblemen geven, het opbergen daarvan is haast onmogelijk in het kleine kontje van de Mini. De kap opent zich in twee delen waarbij het eerste deel functioneert als een soort schuifdak. Dit kan gebruikt worden op wat koudere dagen wanneer je toch een frisse bries in de auto wil hebben. Het openen van het gehele dak neemt vijftien seconden in beslag en gebeurt eveneens geheel automatisch. Bij deze Mini zijn er dus geen hendels die overgehaald moeten worden. Het dak wordt bediend met een tuimelschakelaar bovenaan de voorruit. In deze kleine opdonder valt direct op dat er lekkere zetels zijn gemonteerd. Ze zijn bijzonder fijn af te stellen naar elke bestuurder waarbij het stuurwiel nu zowel in lengte als in de breedte te verstellen is. Door een lage zit te creƫren ontstaat er eigenlijk best veel leef- en vooral hoofdruimte binnenin de Mini. Dat valt ons alleszins mee. De grote prominente ronde klok in het midden van de middenconsole is een eye-catcher eerste klas. De snelheidsmeter loopt bijna rondom aan de buitenkant van de klok. In eerste instantie lijkt het grappig, echter tijdens het rijden valt de afleesbaarheid tegen. Je moet toch steeds van de weg af kijken wil je zien hoe hard je rijdt. Prominent in het midden, achter het stuurwiel, is de toerenteller gemonteerd met daarnaast (optioneel) de Always-Open Timer. Deze bijzondere meter registreert de tijd dat er open is gereden. En daar gaat het immers om in een Cabrio!

De bediening van onder andere de airconditioning en de zijruiten is in het begin even wennen. De nostalgische tuimelschakelaars werken wel, maar echt handig zijn ze niet. Het is anders dan we gewend zijn, maar juist leuk dat de Mini zich daarin kan onderscheiden. Verder heeft de fabrikant nabij de handrem een soort joystick gemonteerd, vergelijkbaar met iDrive van BMW. Je bedient hiermee het informatiescherm binnenin de grote klok op het dashboard. Het systeem herberg onder andere de instellingen van de radiozenders, telefoon en het navigatiesysteem. De bediening spreekt voor zich en is simpel gehouden.

Over de ruimte op de achterbank kunnen we kort zijn: deze is nagenoeg onbruikbaar. Voor bagage is dit een prima plek, personen hebben hier niets te zoeken. In de achterste stand van de voorstoel blijft er geen beenruimte over. Overigens ligt de windstopper hier bij nagenoeg elke berijder standaard over de achterbank te wachten wanneer hij zijn taak mag doen tijdens het open rijden. De bagageruimte is matig bereikbaar, maar dat nemen we in de Mini graag voor lief. De ruimte is niet groot, dat hadden we verwacht, maar er kunnen toch best wel wat boodschappen achterin deze Cabrio. Daar is menig CC-rijder jaloers op.

120 pk
160 Nm
198 km/h
9,8 s
7,5 (5.7) l/100km
137 g/km
F
22%
€ 27.403
€ 40.145
€ 736 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
    • 2020 - Mini Electric 32,6 kWh Charged

    • 2018 - MINI Cooper S 5-deurs

    • 2015 - MINI Cooper 5-deurs

    • 2014 - MINI Cooper S Chili

    • 2010 - MINI Cooper D 1.6 16V Chili

    • 2010 - MINI John Cooper Works World Championship 50

    • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili

    • 2006 - MINI Cooper Cabriolet 1.6 16v Chili

    • 2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili