BMW Z4 Roadster sDrive35i DCT

- 12 juli 2009

Sportieveling pur sang

Dat vastleggen van spullen is geen overbodige luxe in een auto die gruwelijk hard de bocht om wil. Met een laag zwaartepunt en een forse wielbasis in verhouding tot zijn lengte heeft de Z4 zijn figuur natuurlijk al mee, maar vlak het M-onderstel en de achterwielaandrijving in deze niet uit. De kleine Bimmer ligt als een blok op de weg, ook wanneer het rijden gepaard gaat met heftige stuurbewegingen. Wel wordt hij wel wat springerig, zodra het wegdek wat minder egaal is. Je merkt dan regelmatig dat de tractiecontrole zich er dan mee gaat bemoeien.

Wat verwacht je nog meer van een sportieveling? Juist, acceleratievermogen. Wat dat betreft komt de Z4 sDrive35i in ieder geval niet te kort. Een spurt 'naar de honderd' is in ruim vijf seconden geslecht. Mede dankzij de prettige DCT-versnellingsbak en de onwaarschijnlijk lage 1.300 toeren per minuut waarbij het maximale koppel al beschikbaar is, verloopt de spurt haast lineair. Ook bij hoogst illegale snelheden blijft de snelheidsopbouw opvallend gelijkmatig, maar ook imponerend.

Een automaat lijkt een vreemde keuze voor een auto die ultiem rijplezier moet vertegenwoordigen. Toch blijkt het in de praktijk meer dan goed te voldoen. De versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor haast niet te voelen overgangen, enkel de toerenteller en het motorgeluid verraden dat een volgend verzet wordt ingezet. Daarnaast is hij zeer goed over te nemen met de flippers achter het stuur. Flipperen, zo moeilijk kan het niet zijn, maar toch moet je er in het begin even de gedachten bijhouden. Het gebruikelijke links terug- en rechts opschakelen werkt niet op de BMW. Zowel met links als rechts schakel je terug door de flipper van je af te duwen en schakel je op door de flipper naar je toe te trekken. Wanneer je eenmaal gewend bent, blijkt de ontwerpkeuze van de Beierse ingenieurs nog helemaal niet zo slecht, want nu kan je makkelijker tijdens stuurbewegingen schakelen. Je hebt immers maar één hand nodig en het maakt niet uit welke flipper je gebruikt.

306 pk
400 Nm
250 km/h
5,1 s
10,8 (9) l/100km
210 g/km
G
22%
€ 48.500
€ 82.886
€ 1.520 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 350 Prestige Plus

  • Infiniti G37 Cabrio GT Premium

  • Lexus IS 250C Executive

  • Volvo C70 2.4i Summum

  • 2019 - BMW Z4 M40i Executive Edition

  • 2007 - BMW Z4 M Coupé