Kunst van het downsizen
Ook Renault doet driftig mee aan de downsize-trend en introduceerde onlangs een nieuwe krachtbron. Onder de kap van onze testauto ligt namelijk de TCe 130-turbomotor, die van de Nederlandse overheid het groene energielabel B meekrijgt. Het is een 1.4 liter benzine waar de Fransen 130 pk uit weten te persen. In de praktijk voldoet de krachtbron prima. Vanaf een laag toerental komt er veel trekkracht vrij, waardoor je de motor bijna als diesel kunt rijden. Daarnaast is de motor lekker stil. Pas op hoge snelheden laat hij van zich horen. Helaas valt het verbruik behoorlijk tegen. Renault claimt 7.1 liter op honderd kilometer. Wij kwamen tijdens onze testperiode niet verder dan 8.5 liter gemiddeld.
De rijeigenschappen zijn niet al te veel veranderd, al voelt de auto vooral in de bochten een stuk stabieler aan. Net als veel andere Franse auto’s is de Grand Scénic erg op comfort ingericht. Het onderstel is verre van hard en de wagen helt nog wel over, maar dat is niet vreemd gezien zijn vorm. Het schakelen gaat met meer precisie dan voorheen, al zitten de drie en vijf wel erg dicht op elkaar. De Fransoos stuurt wel een stuk directer dan zijn voorganger en ook de bediening van de pedalen gaat met meer gevoel. De pedalen steken echter te ver het interieur in, waardoor het lastig is een goede zitpositie te vinden. Verder zijn de voorstoelen nogal plat en bieden daardoor weinig zijdelingse steun. Wat betreft de veiligheid scoort de Grand Scénic erg goed. Standaard is de auto voorzien van ABS, ESP, antislipregeling ASR, een bandenspanningcontrolesysteem en zes airbags.