Kleine macho
Naast zijn voornaamste concurrenten zoals de Kia Soul en Citroën C3 Picasso oogt de Urban Cruiser op het eerste gezicht een stuk conservatiever vormgegeven, maar dat maakt hem niet minder uitgesproken. Door de hoge flanken en neus heeft de Toyota een stoere in plaats van speelse look. Dat wordt versterkt door de laaggeplaatste zwarte bumperbeschermers die je ook vaak bij SUV’s ziet. Grote 16 inch wielen met dikke banden completeren dat beeld. Naast deze opvallende kenmerken zijn er ook leuke details zoals clignoteurs in de spiegels en opvallend geplaatste mistlampen, waarmee de Urban Cruiser zich weet te onderscheiden van andere stadsrakkers.
Als we naar de buitenmaten kijken valt op dat de lengte net onder de vier meter blijft. Dat is in principe een gangbare maat, de breedte van 1,72 meter wijkt daarvan af. Daardoor oogt de Urban Cruiser lekker ‘vierkant’ en niet te smal. Voor stadsverkeer zijn deze maten niet storend, de grote banden doen echter afbreuk aan de wendbaarheid. Zo bedraagt de draaicirkel 11 meter en dat is best fors voor zo’n kleine auto. Verder ontneemt de dikke C-stijl veel zicht schuin naar achteren, wat sowieso al behoorlijk gering is door de brievenbus-achtige achterruit. Om snel iets in te laden openen de achterdeuren in een te beperkte hoek, wat tevens de instap bemoeilijkt. Grotere bagagestukken moeten over een relatief hoge tildrempel worden getild.