Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic Stop and Start

Pawel Piotrowski - 21 juli 2009

Variabele ruimte

Binnenin valt allereerst de ruimte in positieve zin op. Zoals tegenwoordig gebruikelijk hebben voorin bestuurder en passagier voldoende bewegingsruimte om zich heen, met name de hoofdruimte is door de hoge koets riant. Doordat de stoelen een relatief hoog geplaatste zitting hebben wordt het vinden van een aangename zitpositie bemoeilijkt. De stoelen kunnen niet voldoende ver omlaag waardoor je enigszins op de bok zit. Achterin vinden we mede door de verschuifbare achterbank een zee aan ruimte. Zo is de beenruimte beter dan in de Citroën C3 Picasso en de hoofdruimte beter dan in de Kia Soul. Daarnaast kun je makkelijk spelen met de verdeling van de ruimte. Het neerklappen van de achterbank is kinderspel en binnen enkele seconden is er voldoende bagageruimte voor bijvoorbeeld een wasmachine.

Voor een auto uit dit segment is de Toyota opvallend goed afgewerkt en van mooie materialen voorzien. Zo is de bovenzijde van het dashboard van een hoogwaardig aandoend motiefje voorzien, het driespaaks stuur met leer bekleed en lijkt de teller in het instrumentarium op een horloge te zijn geïnspireerd. Toyota noemt het overigens een ‘radarscherm’. De middenconsole steekt daar met haar grijs gespoten plastic wat vreemd tegen af. Deze is overigens driedimensionaal op het dashboard gelegd wat lekker eigenwijs is. Dat de Dynamic de meest luxe uitvoering is zie je bijvoorbeeld aan de automatische airco en keyless entry. Zeven airbags - waaronder een knieairbag – en allerlei actieve veiligheidsfeatures zoals ESP zijn standaard op alle versies.

101 pk
132 Nm
175 km/h
12,5 s
6,2 (5.5) l/100km
129 g/km
E
22%
€ 17.750
€ 21.520
€ 395 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

  • Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive