Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

Pawel Piotrowski - 10 augustus 2009

Eco modificaties

Onder de strakke huid van de V50 DRIVe zit slimme brandstofbesparende techniek. Een daarvan is het start & stop systeem dat de motor uitschakelt als deze stilstaat. Inmiddels wordt een dergelijk systeem door meerdere fabrikanten toegepast, geheel vernieuwend is deze toevoeging aan de DRIVe modellen dus niet. Volgens Volvo verlaagd het systeem vooral in de bebouwde kom het verbruik met 4 tot 5 procent. Als de versnellingsbak in neutraal staat en het koppelingspedaal niet in gedrukt is schakelt de motor zichzelf uit. Wanneer bijvoorbeeld een verkeerslicht weer op groen springt hoeft men alleen de koppeling nog in te drukken. Wie niet goed oplet en te lang prutst zal echter een claxonconcert over zich heen krijgen.

Wie de DRIVe met het start & stop systeem bestelt krijgt daarnaast een extra accu mee die het systeem van stroom voorziet. Deze wordt niet zoals gebruikelijk door de verbrandingsmotor opgeladen, maar door bewegingsenergie. In de aandrijflijn zitten regeneratoren verwerkt die deze energie weten te benutten. Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer men de auto laat uitrollen of gaat remmen. In de praktijk is dit nauwelijks waarneembaar, slechts de iets sterkere vertraging bij gas los is een subtiele hint. Volgens Volvo bespaart dit wel weer zo’n 2 à 4 procent aan brandstof, of dit ook werkelijk zo is valt niet na te meten. Wel zorgen deze snufjes ervoor dat het een sport wordt om alles uit de kan te halen.

109 pk
240 Nm
190 km/h
11,5 s
4,5 (4) l/100km
107 g/km
E
22%
€ 26.995
€ 39.560
€ 725 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2006 - Volvo V50 1.6D Kinetic

  • 2006 - Volvo V50 2.0D Momentum