Vermogend
Pak de Bluemotions, Econetics en consorten er maar eens bij en je ziet dat het vermogen bij vrijwel alle directe concurrenten in de middenklasse zo tussen de 105 en 115 pk ligt. Tegenwoordig niet bijzonder veel voor een grote sedan, maar je moet wat over hebben voor een A-label. Minder vermogen is immers minder verbruik... Of toch niet? Opel hangt een andere filosofie aan en stopt maar liefst 160 pk onder de motorkap van zijn ecomodel. Zo gek is die gedachte nog niet, aangezien zuinig rijden wat anders is dan gezapig rijden. Snel doortrekken naar de gewenste snelheid om vervolgens in een hoog verzet een constante snelheid aan te houden is in veel gevallen zuiniger dan langdurig accelereren. Je merkt dan ook aan de schakelindicator dat hij niet om de haverklap vraagt om opschakelen. Wanneer hij aanvoelt dat je nog aan het accelereren bent, houdt hij zich langer afzijdig dan wanneer je meer naar een constante snelheid neigt.
Gelukkig blijkt bewust rijgedrag - zonder met kromme tenen de indicator in de gaten te hoeven houden - zich in deze ook uit te betalen. Over een krappe 700 km werd een gemiddeld verbruik gerealiseerd van slechts 5,0 liter per 100 km. Dat is zelfs tweetiende minder dan de fabrieksopgave en dat zien we niet vaak. De winst wordt vooral geboekt op de snel- en buitenwegen, waar een dieselende auto in ons land vaak zijn diensten mag bewijzen. Zonder problemen is de Insignia daar gemiddeld met een verbruik van rond de 4,5 liter per 100 km te rijden. Uiteraard loopt in het stadsverkeer het verbruik wat op, maar niet in die mate dat het gemiddelde totaal om zeep geholpen wordt.