Peugeot 407 1.6-16v HDiF XR Pack

- 24 maart 2006

Het interieur

De zwarte stoffen stoelen zitten aangenaam. Stevig genoeg om er niet in weg te zakken en zacht genoeg om comfortabel te zijn. Op het gebied van de zijdelingse steun scoren de stoelen jammergenoeg iets minder hoog, in veel bochten kom je grip tekort, dus iets hogere of stevigere stoelwangen zijn gewenst. De stoelen zijn overigens in hoogte verstelbaar en het stuur is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar. Een goede zit vinden is geen enkel probleem.

De middenconsole is geen sterk punt van de 407. Het gebruikte plastic voelt goedkoop aan en de gebruikte grijstint zorgt ervoor dat het er ook goedkoop uitziet. De vormgeving en plaatsing van de knoppen ziet er een beetje knullig uit, maar de knopjes voelen wel prettig aan en kost niet veel tijd om te weten waar welk knopje voor dient en waar het zich bevindt. Het display toont de informatie van de boordcomputer, van de luchtregeling en van de radio.

Afgezien van de oneven schaalverdeling van de snelheidsmeter, die in Nederland misschien niet altijd even handig is, is het 407-instrumentarium werkelijk formidabel: helder, informatief en mooi vormgegeven. Zowel de temperatuur van de olie als die van de koelvloeistof is af te lezen, dus het is makkelijk te bepalen of de motor al helemaal warm is. Tussen de toerenteller en de snelheidsmeter bevindt zich een bescheiden displaytje dat informatie geeft over bijvoorbeeld de kilometerstand en de cruise control.

Wie mooi wil zijn moet concessies doen, lijkt Peugeot te hebben gedacht. Degenen op de bestuurders- en passagiersstoel hebben weinig te klagen, voorin is de ruimte nog heel behoorlijk. Op de achterbank is het helaas erg krap. Met een lengte van 1,85 zit je met je hoofd tegen het plafond en met je benen tegen de voorstoel gedrukt. Het lijkt vreemd, dat een auto van bijna 4,70 meter zo weinig ruimte achterin heeft, maar waarschijnlijk is de lange neus hier debet aan: de centimeters kunnen immers maar één keer gebruikt worden. Ook de beperkte hoofdruimte is een concessie ten bate van de schoonheid, de coupé-achtige daklijn loopt vlak achter de bestuurder al naar beneden. Hoe mooi het ontwerp van de auto ook moge zijn, praktisch is het niet.

Ook de bagageruimte valt een beetje tegen, met slechts 407 liter (dat getal is geen toeval). Ter vergelijking: een Citroën C5 verstouwd maximaal 471 liter en een Opel Vectra zelfs 500, terwijl die auto’s beide kleinere buitenmaten hebben dan de 407. De kofferbak heeft wel een handige vorm, maar daarmee compenseert hij de beperkte inhoud niet.

Hoewel het XR Pack-uitrustingsniveau het één na laagste is van zes niveau’s (niet allemaal verkrijgbaar op de 1.6, wel op de 2.0), is de auto best compleet uitgevoerd. Voor elekrisch bedienbare ramen voor en achter, airco met gescheiden klimaatregeling en een radio/cd-speler hoef je niet bij te betalen.

109 pk
240 Nm
192 km/h
11,7 s
onb (5.5) l/100km
145 g/km
G
22%
€ 26.350
€ 31.050
€ 569 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Chevrolet Epica 2.5 Executive

  • Dodge Avenger 2.0 SE

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Kia Magentis 2.0 CVVT EX

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • 2009 - Peugeot 407 2.0 16V (Bioflex) ST Pack Business 2

  • 2006 - Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • 2006 - Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • 2006 - Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline