Het rijden
De motor heeft een inhoud van 1.560 cc en levert maximaal 109 pk. Aangezien de 407 een flinke middenklasser is met een leeggewicht van ruim 1.400 kg lijkt deze motor veel te zwak om een beetje snelheid in deze auto te krijgen. Het tegendeel is echter waar. Niet dat de 1.6 HDiF van de 407 een echt scheurijzer maakt, maar deze motor krijgt de auto wel degelijk goed op snelheid. Ook op de snelweg valt de motor niet tegen, trap bij 110km/h in V het gaspedaal in en je zult voelen dat hij nog best vooruit wil. Ondergemotoriseerd is deze 1.6 dus niet.
Over de wegligging van de 407 is weinig reden tot klagen. Het onderstel is iets harder dan de gemiddelde Franse auto en daardoor ligt de auto best strak op de weg en voelt hij vrij direct aan. Toch is hij niet oncomfortabel, een verkeersdrempel strijkt hij eenvoudig strak en kleine oneffenheden in de weg worden niet onmiddelijk doorgegeven aan de bestuurder. In bochten deint hij een beetje, maar dat is niet heel storend.
Het pookje van de vijfbak ligt prettig in de hand, qua vorm en formaat zou je je geen betere pook kunnen wensen. Helaas is schakelen niet zo heel fijn, de slagen zijn tamelijk lang en niet erg direct. Het is niet iets om je aan te ergeren, maar je zult niet denken: wat schakelt hij toch lekker. Zowel het stuur en de pedalen voelen niet uitgesproken zwaar of licht aan. Het ligt ongeveer in het midden van de zware besturing van de BMW 3-serie en de lichte besturing van de Volkswagen Golf. Er is in ieder geval weinig mis mee.
Het opgegeven brandstofverbruik bedraagt slechts 5,5 liter per 100 km. Tijdens de testrit kwam het verbruik iets hoger uit, maar het kostte weinig moeite om onder de 6 liter te blijven. Combineer dit met een brandstoftank van 66 liter en je komt tot de conclusie dat je meer dan 1.100 km kunt rijden op één tank. Als je met een volle tank vertrekt, dan kun je bijna tot Marseille rijden zonder te hoeven tanken.