Fijne reisgezel
Onder de kap van de GLK ligt de 220 CDI-dieselmotor, die we ook kennen uit de nieuwe E-Klasse. Het blok levert 170 pk en een koppel van 400 Nm. In de praktijk is dit meer dan voldoende vermogen om de dik 1.700 kilo wegende Benz vlot van zijn plek te krijgen. Dat gaat trouwens gepaard met een nogal rauw geluid, de 220 CDI is niet de meest stille dieselmotor uit het assortiment van de Stuttgarters. Vooral bij het accelereren en op hoge snelheden laat de krachtbron zich behoorlijk gelden en dat is best jammer voor dit gloednieuwe dieselblok.
De motor is gekoppeld aan de bekende 7G-Tronic automatische transmissie, voor het eerst in de geschiedenis van het merk dus aan een viercilinderdiesel. Het geheel vormt een zeer prettige combinatie. De bak schakelt erg prettig en reageert snel op gascommando’s. Dit maakt van de GLK een echte kilometervreter en zeer geschikt om lange afstanden mee te overbruggen. Zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten gaat dit allemaal zeer comfortabel. Dat is ook gelijk het toverwoord voor het weggedrag van de GLK. De besturing is erg licht en gevoelloos. Ook helt de koets behoorlijk over in de bochten, al is dat niet wereldvreemd voor een SUV.
In het terrein voelt de GLK zich wel duidelijk thuis. De standaard variabele 4MATIC-vierwielaandrijving houdt de Benz ook daar goed op koers en zorgt ervoor dat hij probleemloos door modderige wegen of over bospaden ploetert. Toch zal de GLK maar weinig offroad te vinden zijn. Dat realiseert het merk uit Stuttgart zich ook en komt daarom binnenkort met een tweewielaangedreven variant van de GLK 220 CDI, die gekoppeld zal zijn aan een handbak. Die uitvoering krijgt in ons land een groen energielabel mee. Dat heeft het door ons gereden model niet. Die beschikt namelijk over een geel D-label. Na onze testperiode kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 7.3 liter op honderd kilometer, best netjes voor deze Benz.
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 HSE
Dodge Nitro 4.0 V6 4x4 R/T
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Volvo XC60 D5 Summum
BMW X3 xDrive20d High Executive
Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive
Infiniti EX 30d GT Premium
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD
Infiniti EX37 3.7 V6