Extra's
Ook van binnen kun je niet er niet omheen dat je in de MPS zit. Zo komen we het logo onder meer tegen op de matten en in de meters. Een andere leuke gadget in de cockpit is de digitale turbodrukmeter. Voor de rest verschilt het interieur niet veel van de normale 3. Het middenconsole ziet er overzichtelijk uit en alle knoppen zitten onder handbereik, al had het navigatiescherm wat ons betreft nét iets groter mogen zijn. Op het stuurwiel is het een drukte van belang met allerlei knoppen. Wat ons betreft is dat net iets te veel van het goede en wil het nog wel eens voorkomen dat je blindelings een verkeerde knop indrukt.
Een minpunt is het gebruikte materiaal rond het navigatiescherm en in de deurpanelen. Het is van hard plastic en doet afbreuk aan het feit dat je een auto van veertig mille rijdt. De semi-kuipstoelen bieden veel zijdelingse steun, maar het is wel lastig om de ideale zitpositie te vinden. In de MPS zit standaard een Bose Premium-geluidsinstallatie met tien speakers.
Achterin valt de ruimte tegen. Vooral langere personen kunnen de benen hier moeilijk kwijt en ook de ruimte tussen kruin en plafond houdt niet over. Omdat de Mazda3 MPS over vijf deuren beschikt, hebben de passagiers wel een betere instap dan bij concurrenten als de Volkswagen Golf GTI en de Ford Focus RS. De bagageruimte is met 340 liter – en 1360 met neergeklapte achterbank – normaal in de compacte middenklasse.
Volvo C30 T5 R-Design
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
BMW 1 Serie 118i High Executive
Renault Mégane RS
Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk
Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG