Mazda 3 MPS 2.3 DISI

Harold Rolloos - 4 september 2009

Snelwegtijger

We bevinden ons dus in het noorden van Duitsland. Het gebied boven de Hanzesteden Hamburg en Lübeck is onze uitvalsbasis om de MPS eens flink aan de tand te voelen. Een leuke bijkomstigheid is dat je hier grote delen Autobahn hebt waar geen maximum snelheid geldt. En dat is gelijk de plaats waar de Japanner zich op zijn paasbest voelt. In iets meer dan zes seconden snelt hij als een volleerde kamikazepiloot naar de honderd en binnen no-time trekt de 260 pk sterke viercilinder-turbomotor met een koppel van 380 Nm door naar boven de tweehonderd. De snelheid is begrenst op 250, een weloverwogen keuze volgens Mazda, want we voelen dat er nog vermogen over is. Opvallend is hoe goed het stuurgedrag is, ook op dit soort hoge snelheden. De geventileerde remschijven op de voorwielen zijn groter dan die op de standaardversie en zorgen voor een beter remgedrag.

Mazda ontwikkelde samen met Dunlop 225/40R18 banden voor deze uitvoering, die breder zijn dan die op het vorige model. Ze bieden veel grip, maar laten zich wel gelden door afrolgeluiden. De motor zelf blijft opvallend stil en komt pas boven de 3.000 toeren echt los. Sterker, alleen bij de start klinkt een sportieve roffel, maar dat verdwijnt tijdens het rijden naar de achtergrond. Dat is het verschil van een viercilinder met bijvoorbeeld een vijfcilinder als in de Ford Focus ST.

De Mazda3 MPS is in de markt gezet als sportieve rijdersauto voor dagelijks gebruik met comfort. Dat klopt wat betreft gebruiksgemak en ruimte, maar we moeten er wel een kanttekening bij maken. Het onderstel is behoorlijk stug geveerd. Nou merk je daar op goed wegdek niet veel van, maar bij slechte wegen blijkt de MPS toch een stuiterbal te zijn. Niet echt heel comfortabel als je er mee in de stad rijdt. Anderzijds, de puristen zullen hier niet zo snel om malen. De versnellingsbak schakelt lekker soepel en gaat gepaard met korte slagen.

Rijdend merk je dat de Japanner al dat vermogen niet echt lekker kwijt kan op de voorwielen en ontstaat er torque steer. De krachten op de beide voorwielen zijn dan zo heftig dat de auto uit zichzelf gaat sturen. Pas dan realiseer je je met hoeveel pk’s je eigenlijk te maken hebt. Op nat wegdek moet je zeker niet willen stunten in de bochten, want ondanks dat de veiligheidssnufjes die ingrijpen blijft het oppassen geblazen.

260 pk
380 Nm
250 km/h
6,1 s
onb (9.6) l/100km
224 g/km
G
22%
€ 18.900
€ 39.995
€ 733 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Renault Mégane RS

  • Audi A3 1.4 TFSi Attraction Pro Line

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Volkswagen Golf 1.4 16V TSI GT 170 pk

  • Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2012 - Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive