Zuinige toerenmotor
De aandrijflijn van de cee’d is er eentje zoals ze die in Azië perfect weten te maken: een vlot en soepel toeren draaiende vierpitter met zestien kleppen die gekoppeld is aan een fijne en direct schakelende vijfbak. Van downsizing met turbo’s en zuinige zesbakken dus geen sprake. Wel van een start-stop systeem dat door Kia ‘ISG’ wordt genoemd en vooral de bijtellingjagers interesseert. De combinatie van een welwillig toerenmachientje met vooral topvermogen en het ISG is op het eerste gezicht een beetje een vreemde combinatie, maar het functioneert wel blijkt na het berekenen van het testverbruik.
De 124 pk van de 1.6 komen pas los als de motor - weliswaar gewillig - toeren maakt en dat is in theorie niet gunstig voor het verbruik. Hij mag bij dergelijk gebruik wel lekker vlot zijn, maar is dan tevens vrij rumoerig. Niet dat hij nu zo rauw klinkt, maar we zijn dergelijke toerenmotoren niet meer echt gewend tegenwoordig. Zoals gezegd functioneert het als geheel wel, want ondanks het gemis – zeker qua geluidsniveau - van een zesde versnelling kwam het testverbruik op een hele competitieve 6.8 Liter per 100 kilometer uit.
2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2012 - Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive