Zuinige toerenmotor
De aandrijflijn van de cee’d is er eentje zoals ze die in Azië perfect weten te maken: een vlot en soepel toeren draaiende vierpitter met zestien kleppen die gekoppeld is aan een fijne en direct schakelende vijfbak. Van downsizing met turbo’s en zuinige zesbakken dus geen sprake. Wel van een start-stop systeem dat door Kia ‘ISG’ wordt genoemd en vooral de bijtellingjagers interesseert. De combinatie van een welwillig toerenmachientje met vooral topvermogen en het ISG is op het eerste gezicht een beetje een vreemde combinatie, maar het functioneert wel blijkt na het berekenen van het testverbruik.
De 124 pk van de 1.6 komen pas los als de motor - weliswaar gewillig - toeren maakt en dat is in theorie niet gunstig voor het verbruik. Hij mag bij dergelijk gebruik wel lekker vlot zijn, maar is dan tevens vrij rumoerig. Niet dat hij nu zo rauw klinkt, maar we zijn dergelijke toerenmotoren niet meer echt gewend tegenwoordig. Zoals gezegd functioneert het als geheel wel, want ondanks het gemis – zeker qua geluidsniveau - van een zesde versnelling kwam het testverbruik op een hele competitieve 6.8 Liter per 100 kilometer uit.
Error loading images. One or more images were not found.