Aansprekende vormgeving
In de vorige eeuw stonden de Koreanen niet bekend om hun eigentijdse ontwerpen. Grijze muizen als de Excel en de Lantra waren geen visuele hoogstandjes. Het afgelopen decennium brachten onder andere de Santa Fe en Tucson daar verandering in. Met de komst van de i-lijn kwam de omslag in een stroomversnelling: de i10, i20 en i30 doen qua design niet onder voor hun Europese tegenstrevers. Dat de vormgeving ons meer aanspreekt, is niet geheel toevallig, de i-modellen zijn namelijk ontworpen in het European Design Center in Rüsselsheim, Duitsland. De i30 is nog wel de meest Europese Hyundai, die wordt namelijk ook gefabriceerd op ons continent, in het Tsjechische Nošovice om precies te zijn.
De i30 is gebaseerd op de Arnejs-concept uit 2006 en staat nu ruim twee jaar bij de dealer. Vorig jaar volgde de CW, kort voor “CrossWagon”, en volgend jaar komt er een MPV op basis van de i30, die het opneemt tegen de Opel Zafira en Renault Grand Scénic. Wij zijn onderweg met de CW. Die is bijna een kwart meter langer dan het hatchbackmodel, maar oogt toch redelijk compact, wat vooral te danken is aan de vlotte vormgeving. De voorkant moet het vooral hebben van de bijzonder gevormde koplampen. Aan de zijkant zien we beschaafd uitgeklopte wielkasten, een stevige schouderlijn over de hele lengte van de auto en een licht oplopende vouw boven de dorpel. Al met al een geslaagd, maar behoudend design.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion
2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher