Seat Exeo ST 1.6 Reference

Michel van Breugel - 12 november 2009

Basis benzine

De Spanjaarden leveren de Exeo met diverse benzine- en dieselmotoren. Voor wat betreft de benzine-varianten is er keuze uit een 1.6 met 102 pk, een 1.8 turbo met 150 pk en een 2.0 turbo met 200 pk. TDI's zijn er met vermogens van 120, 142 en 170 pk. De eerst genoemde benzine-uitvoering, de 1.6 met 102 pk is de basismotor en leek ons het meest geschikt voor een test die vooral voor de particulier het meest interessant is. De 1.600 zien we bij meer modellen in het VAG-concern maar loopt nu toch echt wel wat achter de feiten aan in het 'turbofeest' van de laatste tijd. Een snelheidmonster is het dus niet, maar stap je met lage verwachtingen in de auto dan is de acceleratie in 13.1 seconden naar de 100 km/h en een topsnelheid van 186 km/h acceptabel. In de stad en binnen de bebouwde kom is het geen verrassing dat de Exeo ST makkelijk met het verkeer meekomt. Buiten de bebouwde kom, richting de 100 km/h, en op de snelwegen is dit een ander verhaal. De bak moet dan verzet worden naar de vijfde, maar liever naar de vierde versnelling om nog enigszins van een inhaalactie te spreken. De zesde versnelling speelt in dit verhaal geen enkele rol, deze is duidelijk om alleen het verbruik te drukken. De versnellingsbak gooit ook deels roet in het eten. Het H-patroon is wel duidelijk te vinden, maar de bak haakt te veel, vooral het tweede verzet.

De rijeigenschappen zouden bekend moeten zijn van de Audi A4. Toch wist deze nieuwe Spaanse telg ons te verrassen met een solide koets op zowel een wegdek met oneffenheden als snelle koerswisselingen. Erg veel gevoel zit er niet in de stuurinstallatie, maar genoeg om de Exeo aan te voelen waar je hem wil hebben in de bocht. Het comfort staat nog steeds op een hoog niveau, daar zijn de minste compromissen in gemaakt. Mede door de stoelen is een lange rit gemakkelijk te maken en stap je fris en fruitig weer uit de auto. Het enige minpunt wat wij hebben kunnen ontdekken is het geluidsniveau, wat hoog uitkomt door de hoge toeren die te motor moet maken om de meeste vooruitgang te boeken. Op snelheid, en zeker op de snelweg in de zesde versnelling, valt dit grotendeels weg. Ook het verbruik heeft last van de hoge toeren, het testverbruik lag een dikke liter hoger per 100 km dan de verbruiksopgave ons deed geloven.

102 pk
148 Nm
186 km/h
13,1 s
9,0 (7.7) l/100km
179 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 27.235
€ 499 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente

  • Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2009 - Seat Exeo 2.0 TDI 105kw Sport