Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

Michel van Breugel - 27 november 2009

Maatpak toegemeten

Met deze facelift is ook het interieur opgewaardeerd. Het instrumentarium is opgefrist en er zijn nieuwe materialen toegepast. Helaas is er nog niet gekeken naar de beperkte bergruimte, spullen kan je nog steeds maar mondjesmaat kwijt in het kleine dashboardkastje en het vak tussen de stoelleuningen. Als we ons laten zakken in de smalle en korte lederen stoelen is het niet lang zoeken naar een fijne afstelling van de stoelen, dit is voor de langere Nederlanders maar één stand: zo ver mogelijk naar achteren. Met een lengte van 1.90 meter zit je dan nog steeds met je knieholtes bóven de stoel. Echt gemakkelijk kan je je knieën ook niet kwijt, en het stuur is alleen in hoogte te verstellen. Maar dit hoort er wel bij. Je zit lekker compact en goed ingesloten tussen deur en middenconsole. De handrem zit aan de kant van de passagier, wat wel zo prettig is voor de eerder genoemde knieën.

Het grote stuurwiel is in dit exemplaar voorzien van bediening voor de cruise controle en de radio. De positie van het korte pookje is prima, en je kunt je arm goed laten steunen op de middenconsole. Je merkt meteen dat alles draait om lekker autorijden als je achter het stuur van de MX-5 zit. Niet te veel poespas op het dashboard, gemakkelijk te bedienen knoppen en een goed geplaatst stuurwiel, versnellingspook en pedalen. Daar draait het immers om in deze Roadster: lekker puur autorijden. De kap is zogezegd elektrisch, nadat de ontgrendeling boven de voorruit is gedaan. De kap klapt achter de voorstoelen neer waar ook de stoffen kap plaatsheeft. De bagageruimte blijft hierdoor 150 liter, niet meer en niet minder dan bij de softtop. Jammer dat de ruimte bij een gesloten kap ongebruikt en onbruikbaar blijft. Plan dus geen vakantie met deze Mazda, dat wordt een ingewikkelde operatie.

160 pk
188 Nm
215 km/h
8,3 s
9,5 (7.7) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 30.765
€ 41.439
€ 760 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford Focus CC 2.0 Titanium

  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2024 - Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G 132 Exclusive-Line

  • 2017 - Mazda MX-5 2.0 GT-M RF

  • 2015 - Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2013 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Hanabi

  • 2007 - Mazda MX-5 1.8 Touring