Mazda MX-5 Roadster Coupé 2.0 GTL

Michel van Breugel - 27 november 2009

Rotsvast

Rijplezier wordt al sinds zijn introductie met hoofdletters geschreven in de beleving van de MX-5. De motoren die de Japanners gebruiken staan ook bij de meesten bekend om hun betrouwbaarheid. In de Roadster Coupé worden dezelfde motoren geleverd als in de softtop, dat betekent dus een 1.8-liter, en een 2.0-liter waar wij in dit geval mee op pad zijn. De facelift was aanleiding om deze krachtbron aan te passen, zo ging het maximale toerental met 500 toeren omhoog naar 7.500 per minuut. Ook de einddemper werd onder handen genomen, er komt nu een agressiever en rauwer geluid uit de twee enkele uitlaten. In de MX-5 lijkt het al snel hard te gaan, mede door de lage zit, maar vlot is de Roadster Coupé zeker. Met zijn 160pk en 1.092kg gaat de Japanse rakker in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De bediening van de zesversnellingsbak is hierbij een groot plezier. De precisie en nauwkeurigheid waarmee deze van verzet wisselt is nagenoeg perfect. De verhoudingen zitten zo dicht bij elkaar dat vlot schakelen geen enkel probleem oplevert, eerder een uitdaging! Onder de 4.000 toeren zal de tweeliter je nog niet het achterste van zijn tong laten zien, daarboven komt een felle snerp uit het vooronder en lijkt de MX-5 er pas echt zin in te krijgen. De krachtbron hangt daarbij ook lekker aan het gas, en lijkt beter geschikt dan zijn minder vermogende broer.

De Roadster Coupé is enkel aangepast in zijn vering, maar veel merken we daar niet van: hij rijdt hetzelfde als de softtop. De extra 37kg is niet te merken tijdens het rijden. Ook gekraak of een torderende carrosserie blijft uit, waardoor we nog steeds geen groot onderscheid kunnen maken met de softtop-variant. Het geluidsniveau is eveneens niet direct het voordeel van de harde kap, op de snelweg viel het ons zelfs tegen hoeveel rij- en bijgeluiden in het interieur doordringen. Droog blijft het immers altijd binnen, en dat is in ons land toch wel zo prettig. Wanneer de kap naar beneden is, is het goed toeven in de cabine. Bij een lagere buitentemperatuur maakt de climate controle het snel warm in het interieur, waarbij ook de stoelverwarming zijn graantje meepikt. Het windscherm tussen de stoelen heeft naar ons idee niet het gewenste effect, daar is het te laag voor.

Rechtuit is leuk, maar de MX-5 is eigenlijk bedoeld om bochten te nemen, en dat deden we dan ook regelmatig. Hier komt zijn echte kwaliteit pas echt naar boven. De lekker directe besturing is elke keer weer een feest om mee te maken. Het stuurwiel voelt niet te zwaar aan maar geeft je wel alle controle die iedere automobiel aan zijn bestuurder af zou moeten geven. Door zoveel gevoel en contact met de voorwielen kun je lekker spelen met de Japanner, maar verrassend uit de hoek komt hij niet. De Roadster Coupé blijft ook elk moment erg vlak liggen. Dat is mede door de afstelling van de veren, wat ook zorgt voor een minder comfortabele wegligging. Dat is het compromis dat gemaakt moet worden bij een auto zoals deze. Toch maakt het evenwicht in het onderstel, de respons op het gaspedaal en de fijne versnellingsbak de MX-5 tot een pure rijdersauto.

160 pk
188 Nm
215 km/h
8,3 s
9,5 (7.7) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 30.765
€ 41.439
€ 760 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Ford Focus CC 2.0 Titanium

  • Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique

  • Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline

  • 2024 - Mazda MX-5 1.5L SKYACTIV-G 132 Exclusive-Line

  • 2017 - Mazda MX-5 2.0 GT-M RF

  • 2015 - Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • 2013 - Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Hanabi

  • 2007 - Mazda MX-5 1.8 Touring